3-åring död – skickades hem med Alvedon

2024 08 15

Ett litet barn har förlorat livet.

De tragiska uppgifterna kommer från Karlskrona.

Föräldrarna till en 3-årig pojke hade sökt vård vid Blekingesjukhuset.

Efter att läkare hade undersökt pojken så skickades han och föräldrarna hem med rådet att ta Alvedon.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Dog kort efter

Bara dagen efter återkom familjen med 3-åringen till sjukhuset.

Han var då så pass sjuk i bland annat blodförgiftning att hans liv inte längre gick att rädda.

– Hur är detta möjligt. Döden som utväg för en fullt frisk 3,5-åring?, skriver föräldrarna i sin anmälan till Inspektionen för Vård och omsorg, enligt SR.

Hade olika symptom

Föräldrarna märkte av flera symptom hos pojken innan de åkte in med honom till akuten. 

Han hade hög feber, kräkningar och andningssvårigheter.

Personalen vid barnavdelningen gav besked om att det rörde sig om magsjuka och han skickades hem för att ta Alvedon.

När han sedan togs in igen så var det direkt till intensivvården, där han dog under samma kväll.

– Denna anmälan kommer inte ge oss vår älskade son tillbaka, eller ta bort vår enorma obeskrivliga och ofattbara sorg. Men det kanske gör att andra barn tas på allvar och får rätt hjälp i rätt tid, fortsätter föräldrarna.

Då utreds det

Anmälan till Ivo kommer förmodligen att utredas, då Ivo väljer att göra just det med många allvarligare fall.

– IVO utreder inte alla typer av klagomål. De ska utreda anmälningar om allvarligare händelser inom vården, förklarar Vårdguiden 1177.

– Det kan vara händelser som har gjort att du som patient har fått en skada som inte kommer att försvinna eller att du har fått mycket större behov av vård. Det kan också vara händelser där en patient har avlidit.

Kan ha gjort fel

Efter ett beslut har tagits så kommer inspektionen att utreda huruvida sjukhuspersonal har gjort fel.

– Vid utredningen undersöker IVO om vårdgivaren eller vårdpersonalen har agerat på ett sätt som är olagligt eller olämpligt. Utredningen kan leda till att IVO riktar kritik mot en verksamhet eller mot personal inom hälso- och sjukvården.

Arkivfoto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Brutal värme” i Europa – då påverkas Sverige

2025 06 26

En värmebölja har dragit in över stora delar av Sydeuropa.

I Spanien och Frankrike har temperaturerna börjat stiga mot 40-gradersstrecket.

Spanska medier flaggar för extrema temperaturer på uppemot 45 grader i vissa delar av landet.  

– Spanien kommer att få det värst! Vid kusten kommer det förstås att vara lite svalare på grund av havsluften, men temperaturerna kommer fortfarande att ligga på runt 35 grader, säger meteorologen Charalampos Sarchosidis till Dagbladet.

– Efter helgen blir det brutalt för Paris, där termometern kan visa så mycket som 38 grader, fortsätter meteorologen och konstaterar att storstäder nästan blir obeboeliga när temperaturerna når så höga nivåer.

Sarchosidis uppmanar turister och lokalinvånare att fly till kusten.

– Annars blir värmen för utmanande. Vid kusten kan man undvika de värsta temperaturerna, och man kan svalka sig med ett dopp.

Sverige påverkas

Värmeböljan i Sydeuropa kommer att påverka Sverige.

I början av nästa vecka anländer den.

Det blir dock inte lika höga temperaturer som i södra Europa.

– I början på nästa vecka börjar varmare luft att strömma in söderifrån men det är ännu osäkert hur långt norrut varmluften tar sig, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg.

– På tisdag och onsdag ser det i alla fall ut att kunna bli högsommarvarmt i Götaland och möjligen även delar av Svealand med omkring 25 grader på flera platser.

FAKTA: Värmebölja

- Vad som kan betraktas som höga dagstemperaturer varierar stort mellan olika länder och klimat. Det finns heller ingen allmänt vedertagen internationell definition av värmebölja.

- I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med minst fem dagar i sträck med en högsta dagstemperatur på minst 25°. I fjällkedjan och nordligaste Sverige öster om fjällkedjan kan man acceptera dagstemperaturer något under 25° och ändå kalla det för värmebölja.

Källa: SMHI

Foto: RosZie resp GraphixMade

Text: Redaktionen


LARMET: Hundratusentals bilar kan förbjudas i Sverige

2025 06 26

Från och med den 1 juli träder nya EU-regler i kraft som syftar till att begränsa utsläppen av partiklar från bilar.

Nya standarder införs för bensin- och dieselbilar. Tuffare partikelgränser kommer att införas för både nyregistrerade och begagnade fordon.   

Nu höjs röster för att Sverige ska gå ännu längre.

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill att de högst tillåtna gränsvärdena för partikelutsläpp ska höjas kraftigt. FBB pekar på att nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Varnar: Hundratusentals bilar kan få körförbud

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

Nu svarar Transportstyrelsen.

Petra Wermström, myndighetens direktör för väg och järnväg, varnar för att över 100 000 dieselbilar kan få körförbud om kravet höjs till samma nivå som i exempelvis Tyskland.

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd, skriver Wermström i DN.

– Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, fortsätter hon.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år 

FAKTA: Sveriges nationella klimatmål

Etappmålen:

- Utsläppen år 2020 bör vara 40 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2040 bör vara 75 procent lägre än utsläppen år 1990.

Långsiktiga målet:

- Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. 

Läs mer om bilmarknaden här: Ekonomibladet

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen