850 McDonalds-restauranger byter namn – Se namnförslagen här

2022 05 28

Kriget i Ukraina leder nu till stora förändringar för många besökare på McDonalds.

Den ryska diktaturens brutala anfallskrig mot Ukraina har resulterat i mycket kraftiga försämringar för Rysslands ekonomi med anledning av de stora internationella sanktionerna mot Putinregimen.

Tillbaks till Sovjetunionen

En mängd företag och populära butiker har beslutat sig för att lämna Ryssland och ryska folket är på väg att kastas tillbaka till allt mer Sovjetliknande förhållanden när det gäller valmöjligheter och alternativ på olika varumärken.

En av världens allra populäraste restaurangkedjor hör till de som inte längre vill vara kvar i Ryssland – nämligen klassiska McDonalds.

Får inte heta McDonalds

– McDonalds som äger 84 procent av sina restauranger i Ryssland är ett av de största varumärkena som lämnar Ryssland sedan invasionen i Februari, rapporterar CNN.

Restaurangmagnaten Alexander Govor har köpt alla 850 McDonalds-restauranger i Ryssland och det innebär även att alla dessa 850 hamburgerställen byter namn då de inte längre får heta McDonalds eftersom själva varumärkesnamnet inte ingick i affären.

Fyra kandidater

Det har nu registrerats flera olika titlar som kan komma att bli det nya namnet på de 850 snabbmatsrestaurangerna. Här är de heta kandidaterna till nytt namn:

-Fun and Tasty

-The Same One

-Just Like That

-Open Checkout

Ketchup och senap

Förutom att “ryska McDonalds” inte längre får heta McDonalds så får man inte heller per automatik använda sig av de ketchup-, senap-, salt-, bröd-, soja- och köttvarianter som McDonalds använder sig av i de fall som det är internationella leverantörer.

Orsaken är att Ryssland bojkottas av omvärlden och detta innebär att det sannolikt blir ryska råvaror och leverantörer.

IKEA

McDonalds har precis som många andra efterfrågade varumärken från Västeuropa och USA varit mycket populärt och ett exempel är svenska IKEA.

Men på grund av Rysslands krig mot Ukraina blir det nu betydligt mindre populära ryska märken som väntas ta över.

Januari 1990

McDonalds har funnits i mer än 30 år i Ryssland och slog upp sin första restaurang under pompa och ståt den 31 januari 1990 i Moskva.

McDonalds entré i dåvarande Sovjetunionen hade stor politiskt betydelse.

– Det var väldigt symboliskt. En synlig spricka i Järnridån. Cirka två år senare kollapsade Sovjetunionen, säger den ryska experten Darra Goldstein vid Williams College, till CNN.

Premiären var så populär att man tvingades ha öppet flera timmar längre än planerat på grund av den väldiga folkmassan av sovjetmedborgare som ville shoppa loss inne på McDonalds.

Mikhail Gorbatjov

Sovjetledaren Mikhail Gorbatjov ville öppna landet för Väst till skillnad från den nuvarande ledaren Putin som istället väljer krigets väg.

9 procent av McDonalds inkomster har kommit från de nästan 960 olika hamburgerrestaurangerna i Ryssland och Ukraina.

Foto: H Nic och A Motoc

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen