850 McDonalds-restauranger byter namn – Se namnförslagen här

2022 05 28

Kriget i Ukraina leder nu till stora förändringar för många besökare på McDonalds.

Den ryska diktaturens brutala anfallskrig mot Ukraina har resulterat i mycket kraftiga försämringar för Rysslands ekonomi med anledning av de stora internationella sanktionerna mot Putinregimen.

Tillbaks till Sovjetunionen

En mängd företag och populära butiker har beslutat sig för att lämna Ryssland och ryska folket är på väg att kastas tillbaka till allt mer Sovjetliknande förhållanden när det gäller valmöjligheter och alternativ på olika varumärken.

En av världens allra populäraste restaurangkedjor hör till de som inte längre vill vara kvar i Ryssland – nämligen klassiska McDonalds.

Får inte heta McDonalds

– McDonalds som äger 84 procent av sina restauranger i Ryssland är ett av de största varumärkena som lämnar Ryssland sedan invasionen i Februari, rapporterar CNN.

Restaurangmagnaten Alexander Govor har köpt alla 850 McDonalds-restauranger i Ryssland och det innebär även att alla dessa 850 hamburgerställen byter namn då de inte längre får heta McDonalds eftersom själva varumärkesnamnet inte ingick i affären.

Fyra kandidater

Det har nu registrerats flera olika titlar som kan komma att bli det nya namnet på de 850 snabbmatsrestaurangerna. Här är de heta kandidaterna till nytt namn:

-Fun and Tasty

-The Same One

-Just Like That

-Open Checkout

Ketchup och senap

Förutom att “ryska McDonalds” inte längre får heta McDonalds så får man inte heller per automatik använda sig av de ketchup-, senap-, salt-, bröd-, soja- och köttvarianter som McDonalds använder sig av i de fall som det är internationella leverantörer.

Orsaken är att Ryssland bojkottas av omvärlden och detta innebär att det sannolikt blir ryska råvaror och leverantörer.

IKEA

McDonalds har precis som många andra efterfrågade varumärken från Västeuropa och USA varit mycket populärt och ett exempel är svenska IKEA.

Men på grund av Rysslands krig mot Ukraina blir det nu betydligt mindre populära ryska märken som väntas ta över.

Januari 1990

McDonalds har funnits i mer än 30 år i Ryssland och slog upp sin första restaurang under pompa och ståt den 31 januari 1990 i Moskva.

McDonalds entré i dåvarande Sovjetunionen hade stor politiskt betydelse.

– Det var väldigt symboliskt. En synlig spricka i Järnridån. Cirka två år senare kollapsade Sovjetunionen, säger den ryska experten Darra Goldstein vid Williams College, till CNN.

Premiären var så populär att man tvingades ha öppet flera timmar längre än planerat på grund av den väldiga folkmassan av sovjetmedborgare som ville shoppa loss inne på McDonalds.

Mikhail Gorbatjov

Sovjetledaren Mikhail Gorbatjov ville öppna landet för Väst till skillnad från den nuvarande ledaren Putin som istället väljer krigets väg.

9 procent av McDonalds inkomster har kommit från de nästan 960 olika hamburgerrestaurangerna i Ryssland och Ukraina.

Foto: H Nic och A Motoc

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen