Vill införa en ny vägskatt för alla bilar i Sverige – För klimatets skull

2021 09 29

– Det måste bli dyrare att förstöra klimatet. En avståndsbaserad vägtrafikskatt för person- och lastbilar, lägre på landsbygden och högre i städer, behöver införas.

Det anser de tre MP-profilerna Karin Svensson Smith, ordförande för Miljöpartiets klimatnätverk och kongressombud, David Ling, språkrör för Grön ungdom och Jesper Olsson som, är språkrör Gröna studenter

Intäkterna till kollektivtrafiken

Och tanken är att intäkterna från den nya vägskatten ska gå till att finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik.

– Förutom geografin bör skatten differentieras efter fordonets vikt. Intäkterna kan användas för att öka utbudet av tåg- och busstrafik. Såväl nationell tågtrafik som regional kollektivtrafik kan bara öka turtätheten utan taxehöjningar om det sker en större offentlig finansiering, förklarar miljöpartisterna i Expressen.

Framhåller bred samsyn

De framhåller att Klimatpolitiska rådet, Energimyndigheten, Naturvårdsverket och alla andra officiella källor är eniga om att trafiken är den största utmaningen om Sverige ska uppfylla sina förpliktelser i Parisavtalet.

– Elbilsförsäljningen ökar snabbt med regeringens politik och september 2021 finns 266 000 laddbara bilar registrerade i Sverige. Men den totala bilparken är drygt 5 miljoner bilar och det är vare sig realistiskt eller resursmässigt rimligt att alla dessa byts ut till 2030, anser miljöpartisterna.

Finns i Tyskland, Österrike

De betonar att effektivare motorer borde ge lägre utsläpp men då fordonstrafiken ökar så ökar utsläppen i alla fall.

– Klimatskada måste inkluderas i priset på transporter och Sverige bör därför sälla sig till Tyskland, Schweiz, Belgien, Österrike och andra länder som sedan flera år har en avståndsbaserad vägtrafikskatt. En sådan skatt skapar en rättvis fördelning mellan stad och landsbygd, genom att kostnaden för att köra i städer med gott om kollektivtrafik blir klart högre än att köra på landsbygd med få alternativ till bilen, poängterar de tre miljöpartisterna.

Bygga ut järnvägen

För att få en politisk acceptans för de begränsningar av bil och flyg som är nödvändiga om klimatmålen ska nås måste kollektivtrafiken bli bättre menar miljöpartisterna.

– Då behövs både utbyggd järnväg och nya finansieringskällor till kollektivtrafiken. Att dra ner på sjukvården för att flytta anslag till kollektivtrafiken är otänkbart. För att nå klimatmålen måste därför staten ta ett större ansvar för att finansiera driften av kollektivtrafik. En vägtrafikskatt ska finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik, meddelar de.

Vill få ja på kongress

De tre miljöpartisterna vill att MP-kongressen i oktober 2021 säger ja till en vägskatt som går till kollektivtrafiken.

Foto: K. Wurth/montage

[yop_poll id="647"]

Sveriges bästa köttbullar har utsetts – säljs bara hos en matkedja

2025 07 17

Marknadens bästa färdigköttbullar säljs på Coop.

Det konstateras efter ett större konsumenttest.

Panelen bestod av både vuxna och barn i varierande åldrar som fick bedöma smaken, utseendet och konsistensen på köttbullarna.

Testet genomfördes som ett blindtest.

På första plats hamnade Coops egna köttbullar.

– Det känns tryggt och glädjande att vi kan erbjuda marknadens bästa färdigstekta köttbullar till en låg prisbild, säger Minna Björklund, chef EVM Coop Sverige, i en kommentar.

Jämförs med Ikea

Testpanelens deltagare fick betygsätta samtliga köttbullar från 1 till 5, där 5 var högst.

Färdigköttbullar från alla de stora matkedjorna, Ica, Coop, Willys och Lidl, ingick i testet.

Med snittbetyget 4,3 var Coops köttbullar de enda som överhuvudtaget tog sig över en fyra i betyg.

– En bra och god köttbulle, som nästan samtliga i panelen gav högt betyg. Den smakade ”som en köttbulle ska smaka” tyckte de flesta, skriver Elin Wrethov om sorten i Falköpings Tidning.

Vinnaren jämfördes till och med Ikeas klassiska köttbullar. Kryddningen och “god stekyta” var också motiveringar till det höga betyget.

LÄS MER: Stort larm om Icas och Coops egna varor – “ingen slump”

Fiasko för Eldorado: "Vidrig"

Även Coops billigare variant av märket Xtra gick hem. Köttbullarna kom tvåa med betyget 3,5 och fick beröm framför allt för sin storlek.

Oväntat svagt gick det möjligen för Mamma Scans köttbullar. Det välkända varumärket charmade inte panelen bättre än ett snittbetyg på 2,3. Smaken beskrevs som pepprig och “sådär” av ett antal deltagare.

Sist på listan hamnade Eldorados köttbullar, som finns på Willys, Hemköp och City Gross.

– En köttbulle som ingen i panelen var särskilt imponerad av, framhålls i testet.

Panelens yngsta deltagare kallade produkten för “vidrig”.

LÄS MER: Läkare varnar för populär sommardryck – ”kan svimma”

KRkakak

Att den klassiska maträtten väcker känslor råder det däremot inget tvivel om.

– Köttbullar är ett givet inslag i såväl vardagen för många familjer: till festliga högtider som midsommar, till snabbmakaronerna en måndag, och på en välproppad smörgås med rödbetssallad för en utflykt i naturen. Helt klart en favorit i alla väder och året runt, framhåller Minna Björklund.

Hela listan i testet (snittbetyget anges inom parantes)

  1. Coops köttbullar (4,3)
  2. Xtra köttbullar, Coop (3,5)
  3. Garant färdiglagade köttbullar (3,3)
  4. Ica klassiska köttbullar (3,2)
  5. Mamma Scans köttbullar (2,3)
  6. Härryda Karlssons finaste köttbullar (2,3)
  7. Ica Basic köttbullar (1,8)
  8. Matriket, Lidl, Svenska köttbullar (1,3)
  9. Eldorado köttbullar (1,3)

LÄS MER: Ica-butik i blåsväder – kund har insjuknat

Foto: E. Vittoriosi

Text: Redaktionen


LARMET: Ryssland förbereder “gulag 2.0”

2025 07 17

Internationella bedömare uppger att Putin kan vara på väg att bygga ett “Gulag 2.0”.

Forskare vid CEPA – The Center for European Policy Analysis – uppger att Ryssland har stora planer.

Rysslands FSB arbetar med att bygga ett nytt gulag, menar organisationens forskare.

Förslag inlämnat

Sedan februari har statsduman förberett tre lagförslag – som förväntas antas i juli och bli lag i januari – som skulle skapa en ny “skärgård” av fängelser och häkten i hela Ryssland. 

Det första lagförslaget lämnades in i februari. 

Det kommer att göra det möjligt för FSB att skapa sina egna häkten.

– Ett av lagförslagen föreskriver att kriminalvården, i samarbete med FSB, ska ta fram ett förslag till schema för specialvagnar som kan kopplas till passagerar-, post- och bagagetåg, uppger CEPA.

“Överträffar allt”

CEPAs forskare fortsätter.

– Särskilda vagnar, fartyg, flygplan, befogenhet att eskortera misstänkta och full befogenhet att disciplinera och kontrollera interner – allt inrymt, skyddat och övervakat inom det växande FSB-imperiet – visar tydligt på förberedelser för förtryck i en skala som överträffar allt vi hittills har sett.

Läs mer: Ryska banker desperata – vädjar om hjälp

“Till skillnad från Europa”

Även The Barents Observer tar upp de ryska planerna.

– Personer som anklagas för förräderi, spioneri, extremism och terrorism kan snart hamna i häkten som kontrolleras av den ryska säkerhetstjänsten FSB, menas det.

– Människorättsaktivister befarar att detta kommer att leda till begränsad tillgång till advokater och försvagad rättslig tillsyn.

De har fått tag på en initiativtagare till lagförslaget, ledare för försvarsutskottet, Andrej Kartapolov.

– Till skillnad från Europa har vi ett helt öppet rättsväsende och straffsystem. Därför kommer allt att vara transparent och kontrollerat, säger han om saken.

Det är CEPA

Center for European Policy Analysis – CEPA – är en ideell, opartisk, offentlig institution med huvudkontor i Washington DC och kontor i London och Bryssel.

De fokuserar på att “stärka den transatlantiska alliansen genom banbrytande forskning, analys och program”.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen