EU: Många flygbolag lurar kunderna – svensk jätte på listan

2024 05 06

Enligt EU kan så många som 20 flygbolag ägna sig åt systematisk vilseledning.

Den Europeiska kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter utreder en rad flygbolag som misstänks lura såväl sina kunder som Europas myndigheter.

Vilseledande reklam

Det handlar om flera typer av vilseledande metoder, där den röda tråden är att flygbolagen på ett eller annat sätt inte bedöms vara ärliga i vad de gör för klimatet och miljön.

Till exempel lockar flera av dem nya kunder genom att hävda att man släpper ut mindre koldioxid än andra flygningar.

– Utan att ge tillräckligt korrekt information om de faktorer som jämförelsen bygger på, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

Därmed anses man lura kunderna att välja det egna bolaget utan att ha någon grund för påståendet om att bolaget nödvändigtvis skulle vara bättre än andra ur miljösynpunkt.

Man kallar sig även “hållbara”, “gröna” eller “ansvariga” och hävdar att man går mot nettonollutsläpp av växthusgaser, även det utan att presentera vetenskapliga bevis enligt EU.

SAS och Norwegian

Metoden kallas för “greenwashing”. 

Bland bolagen som nu anklagas för vilseledande marknadsföring finns svenskbaserade SAS och norska Norwegian.

Även andra jättar i sammanhanget som Air France, KLM, Lufthansa och Finnair finns på listan, enligt Svenska Yle.

Det sistnämnda har även tidigare varit i blåsväder hos finska Konkurrens- och konsumentverket av samma anledning, då myndigheten tvingade flygbolaget att ändra sin reklam.

– Finnair säger i sin marknadsföring att det förnybara flygbränslet de använder minskar utsläppen av växthusgaser med 80 procent. Konsumentombudsmannen säger att konsumenter inte på basis av påståendet kan veta vilken inverkan det förnybara bränslet har på Finnairs utsläpp som helhet, uppgav Yle i vintras.

Sätter deadline: "Kunderna förtjänar det"

EU har nu gett flygbolagen en skarp deadline att svara på kommissionens varning.

Inom 30 dagar måste de ha återkommit – annars kan sanktioner vänta.

– Om vi vill ha ansvarsfulla konsumenter måste vi förse dem med korrekt information. De förtjänar korrekta och vetenskapliga svar, inte vaga eller falska påståenden, säger Vera Jourova, EU:s kommissionär för värderingar och öppenhet, i ett uttalande enligt Reuters.

Så sent som förra månaden fälldes det nederländska flygbolaget KLM på grund av en reklamkampanj som ansågs vilseleda kunder. Reklamen syftade att lyfta fram företagets arbete för miljön.

Foto: D. Dudov resp SAS Group

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen