Sverige drabbat av “världens största bedrägeri” – minst 800 000 personer

2024 05 08

Kriminella gäng från Kina genomför ett globalt bedrägeri mot vanliga konsumenter.

Tiotusentals falska webbutiker har skapats som påstår sig sälja rabatterade varor från kända tillverkare som bland annat Nike, Lacoste, Hugo Boss, Dior, Versace och Prada.

Närmare bestämt handlar det om drygt 76 000 bluffsajter som lurar vanligt folk att dela med sig av kortnummer och andra känsliga personuppgifter.

I själva verket har sajterna ingen koppling till märkesjättarna. Istället kontrolleras de av kriminella nätverk i Kina.

Det avslöjar tidningen The Guardian tillsammans med Le Monde och Die Zeit.

Hemsidor på svenska

Totalt uppges minst 800 000 personer i Europa och USA på ett eller annat sätt ha blivit drabbade.

Sverige är ett av länderna.

– Webbplatserna publiceras på flera språk, från engelska till tyska, franska, spanska, svenska och italienska, framhåller The Guardian och tillägger:

– Och verkar ha skapats för att locka köpare att lämna ifrån sig pengar och känsliga personuppgifter.

LÄS MER: Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

Ett av världens största

Enligt granskningen, som även delgetts it-experter på området, är verksamheten mycket organiserad, tekniskt framgångsrik och i allra högsta grad pågående just nu.

Ett flertal av de 76 000 bluffsajterna har övergetts, men över 22 500 är fortfarande aktiva.

De första hemsidorna verkar ha skapats 2015. Sedan dess har över en miljon falska ordrar behandlats bara under de senaste tre åren.

Katherine Hart, chef vid Chartered Trading Standards Institute, beskriver operationen som “en av de största med falska butiker online jag har sett”.

– Ofta är dessa människor en del av allvarliga och organiserade kriminella gäng som samlar in data och kan använda dem mot människor senare, vilket gör konsumenterna mer mottagliga för nätfiskeförsök, säger hon till The Guardian.

Nätfiske är en form av bedrägeri där en avsändare uppger sig för att vara någon annan, till exempel en bank, för att lura mottagaren på pengar.

590 miljoner kronor

Förekomsten av nätverket avslöjades av det tyska cybersäkerhetsföretaget Security Research Labs. 

Kort förklarat går bedrägerierna ut på att kunden betalar för en vara som aldrig levereras. I vissa fall har en annan produkt än den man beställt anlänt.

Nätverket uppges vara baserat i den kinesiska provinsen Fujian och tros ha lagt beslag på 50 miljoner euro, motsvarande nästan 590 miljoner kronor, sedan starten 2015. 

Av de drygt 800 000 drabbade personerna har omkring 476 000 av dem delat uppgifter från sina betalkort, inklusive CVC-koden, samt namn, telefonnummer och e-post.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen