Akut uppmaning från Microsoft – uppdatera datorn genast

2024 06 20

Microsoft uppmanar sina användare att omedelbart uppdatera sina datorer.

Anledningen är att man upptäckt en otäck sårbarhet i operativsystemen Windows 11 och 10.

Sårbarheten är allvarlig.

Teknikjätten har stämplat den som “viktig” och gått ut med företagets näst högsta varning när det gäller en sårbarhets allvarlighetsgrad, skriver Microsoft på sin hemsida.

Wifi på offentliga platser

Flera tekniksajter har uppmärksammat Microsofts uppmaning.

Den handlar i grunden om att sårbarheten tillåter hackare att överföra ett skadligt paket till enheter som är anslutna till wifi-nätverk på offentliga platser, uppger The Verge.

Flygplatser, kaféer, hotell och till och med arbetsplatser nämns som platser där wifi-anslutna datorer är i riskzonen.

– Därifrån kan hackare köra kommandon på distans och få tillgång till ett system – allt utan autentisering eller att behöva interagera med användarna, framhåller techreportern Emma Roth på tidningen.

Se till att uppdatera

Microsoft upptäckte bristen förra veckan och åtgärdade problemet.

Uppdateringen som ska skydda användare finns tillgänglig sedan 11 juni.

Men många har skjutit fram påminnelserna om att faktiskt genomföra uppdateringen, vilket gör att de fortfarande löper risk att utnyttjas av hackare.

– Även om du inte planerar att ta med dig den bärbara dator till kaféet inom kort bör du inte vänta med den här uppdateringen, understryker The Verge.

Kan fjärrstyra datorn

Sårbarheten går under kodnamnet CVE-2024-300078.

– För att utnyttja denna sårbarhet krävs att en angripare befinner sig i närheten av målsystemet för att skicka och ta emot radiosändningar, uttrycker Microsoft i en kommentar.

Man uttalar sig även om hur en hackare skulle kunna utnyttja säkerhetsbristen.

– En oautentiserad angripare kan skada ett skadligt nätverkspaket till ett angränsande system som använder en Wi-Fi-nätverksadapter, vilket kan möjliggöra fjärrstyrning av kod.

Fakta cyberattacker

Cyberattacker strävar efter att skada eller få kontroll över viktiga dokument och system, antingen hos företagsnätverk eller personliga datornätverk.

– Cyberattacker distribueras av individer eller organisationer i politiskt, kriminellt eller personligt syfte för att förstöra eller få åtkomst till klassificerad information, informerar Microsoft och ger följande exempel på cyberattacker:

  • Skadlig kod
  • DDoS-attacker (distribuerad överbelastningsattack)
  • Nätfiske
  • SQL-injektionsattacker
  • Skriptkörning över flera webbplatser (XSS)
  • Botnät
  • Utpressningstrojaner

Foto: C. Patterson

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen