Nytt förslag: 50 000 kronor i bonus för folk med elbil – på ett villkor

2024 06 26

Det säljs allt färre elbilar i Sverige.

Riksförbundet M Sverige kallar det för ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen som helt central för att nå klimatmålen.

Konsumentorganisationen drar slutsatsen att slopad klimatbilsbonus och sänkta priser på bensin och diesel är förklaringen.

– Trots att regeringen ser elektrifiering som det främsta sättet att minska personbilarnas utsläpp har man ännu inte skapat några egentliga förutsättningar för detta. Tydliga ekonomiska incitament att köpa elbil saknas, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, i en kommentar.

Uppmanar regeringen: inför villkorad bonus

Nämnda organisation går nu fram med ett krav på återinförd klimatbilsbonus. 

Det ska dock inte ske villkorslöst. Bonusen ska delas ut under förutsättning att bilägare delar sitt elbilsbatteri, det vill säga att batteriet kan utgöra ett stöd för elnätet. Det handlar om så kallad V2G-teknik (vehicle to grid).

Bonusen ska på dessa villkor uppgå till 50 000 kronor, kräver M Sverige.

– Vi vet att elbilarna är dyra och vi vet att kostnaden att lastbalansera elnätet skjutit i höjden. Det logiska är att ge bilägare en bonus när elbilen stöttar elnätet, säger Carl-Erik Stjernvall.

"Tydligare fördelar"

Tekniken finns idag i ett begränsat antal av de 300 000 elbilar som är i bruk idag.

Men att använda kapaciteten i batteriet är i sig ingen ny idé, däremot kan det krävas nya regelverk för att sådana system ska kunna främjas och möjliggöras på marknaden.

– Fördelarna med elbilen skulle bli mycket tydligare, ju mer man väljer att bidra med desto mer ska det gå att spara på att hålla bilen uppkopplad och bilen får ett syfte även när den står stilla, vilket ofta är mer än 90 procent av tiden, säger Carl-Erik Stjernvall.

Listan på förslag

M Sverige framhåller att regeringen omedelbart måste ta ställning till organisationens förslag.

Här är samtliga uppmaningar från riksförbundet som man vill att regeringen överväger:

  • Klimatbilsbonus på 50 000 kronor villkorad med att bilen har V2G-teknik.
  • Skatteavdrag för grön teknik avseende de perioder batteriet ställs till nätleverantörens förfogande.
  • Möjlighet till sänkt eller slopad moms på el, och sänkt energiskatt.
  • ROT-avdrag för service och reparation av elbilar som levererar stödtjänster.
  • Nödvändiga regeländringar i syfte att skapa förutsättningar för den nya energidelningsmarknaden.

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: N. Andersson resp Dcbel

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen