Nytt förslag: Fyra nya regler hos landets veterinärer

2024 07 03

Socialdemokraterna vill genomföra flera större förändringar i veterinärbranschen.

Veterinärer och djursjukhus har under längre tid slagit larm om att djurägare i mindre utsträckning söker vård för sina djur när de blir sjuka.

När djuren kommer till oss på våra akutmottagningar är de sjukare än vad de var för kanske ett halvår sedan, har exempelvis Christian von Dorrien, vd på Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg, sagt till SR.

Enligt Socialdemokraterna handlar det om att det blivit för dyrt att ta sitt djur till veterinären.

Marknaden har misslyckats, menar tidigare landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S).

– Att ha ett husdjur håller på att bli en klassfråga. Det måste bli mer ordning och reda på den här marknaden, säger hon till Dagens Nyheter.

"Stoppa vinstintresset"

Den förre ministern pekar på stora prisskillnader inom landet. På djursjukhusen är ofta priserna mycket högre än hos fristående veterinärer.

Och enligt Anna-Caren Sätherberg utmärker sig Sverige negativt i jämförelse med andra europeiska länder, mot vilka Socialdemokraterna nu sneglar för att få ned de fortsatt stigande veterinärpriserna.

Den första regeländringen skulle vara att stoppa vinstintresset.

– I Frankrike får inte djursjukvård drivas i vinstintresse och veterinärer måste vara majoritetsägare till kliniker, säger Anna-Caren Sätherberg.

Tre ytterligare förändringar

Liknande system finns i Tyskland där vinsterna begränsas av en federal veterinärkammare – en specialmyndighet för att hålla nere priserna.

Den andra förändringen gäller pristransparens. Enligt S måste klinikerna kunna ge en prisuppgift för att djurägare i förväg ska kunna veta vad olika ingrepp kommer att kosta.

Dessutom ska nya jämförelseverktyg införas för att tydliggöra skillnader mellan olika försäkringsbolag.

Fjärde förändringen gäller krav på beredskap i hela landet även för privata veterinärer, inte enbart distriktsveterinärer.

Regelverket försvårar

Den sistnämnda punkten framhålls även av Gröna arbetsgivare och Svensk Djursjukvård. Men i så fall krävs det regeländringar för att det ska bli möjligt.

–  Privata veterinärer har ett intresse av att bidra, men att dagens regelverk och processer gör det svårt att nå ändra fram till ett slutligt avtal med Jordbruksverket, understryker aktörerna i en kommentar.

– Frågan är komplex och kräver djup insikt och analys kring hur branschen ser ut och fungerar idag jämfört med när statens nuvarande uppdrag för veterinär beredskap utformades en gång i tiden.

Foto: R. Larsson

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen