Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

2024 07 08

Kaffe är just nu den vara som ökar mest i pris av allihop.

Matpriserna ökade generellt under juni månad, men ingen vara kommer upp i ökningarna som kaffe står för.

Det visar nya siffror från Matpriskollen.

– Bryggkaffe, svenska folkets favoritdryck, ökade med hela 7,9 procent, vilket i praktiken innebär att ett kaffepaket blev mellan 5 till 11 kronor dyrare beroende på märke och butik, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende jämförelsesajten, i en kommentar.

Här är nya prislappen

Att just kaffe sticker ut i prisökningarna är ingenting nytt. Samma sak rapporterades i februari tidigare i år.

Det följer mönstret från tidigare år, sade Carl Mårtensson, prisstatistiker på Statistiska centralbyrån, vid tillfället.

Gevalia Mellanrost, som enligt tidningen Land är Sveriges mest populära bryggkaffe, kostar nu följande i Sveriges största livsmedelsbutiker enligt kedjornas egna hemsidor.

Ökningen från februari anges inom parentes. Lokala variationer mellan butiker kan förekomma.

- 57,90 kronor på Willys, 450 gram (+6 kronor)

- 59,90 kronor på Ica, 450 gram (+8 kronor)

- 59,95 kronor på Coop, 450 gram (+2 kronor)

LÄS MER: Plötslig uppmaning till svenska folket – ”bunkra kaffe”

Zoegas dyrast på Ica

Priserna på Zoegas Skånerost, södra Sveriges stora kaffejätte, ligger nu på följande:

- 66,50 kronor på Willys, 450 gram  (+10,60 kronor)

- 67,90 kronor på Ica, 450 gram (+12 kronor)

- 61,95 kronor på Coop, 450 gram (+6 kronor)

En annan klassisk favorit, Arvid Nordqvists Classic Mellan, ligger på nästan samma nivåer hos alla tre matjättar. Priserna är följande:

- 62,90 kronor på Willys, 500 gram (+5 kronor)

- 63,90 kronor på ICA, 500 gram (+6 kronor)

- 63,95 kronor på Coop, 500 gram (+4 kronor)

Uppmanade att bunkra

På ett års tid har råkaffepriset ökat med nästan 40 procent. Anledningen beror främst på torka i Brasilien, som står för nästan hälften av Arabicakaffet som är den dominerande varianten i Norden.

Ulf Mazur uppmanar konsumenter att jämföra kaffepriser noga butiker emellan, eftersom kedjorna ofta krigar om just kaffekunder.

– Dagligvaruhandeln har bara fyra aktörer som kontrollerar i princip hela handeln, men på lokal nivå så är det ofta tuff konkurrens mellan olika kedjor och handlare. Det är här vi som konsumenter måste vara tuffa och våga välja bort butiker om priset är för högt. Då tvingar vi butikerna att sänka sina priser.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen