Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder

2024 11 19

Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.

Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.

Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.

Listan över bristerna med de två giganterna är lång.

Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.

“Fundera som konsument”

– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.

Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"

Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. 

En stor del av paketen kommer från Kina.

– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.

– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, uppger pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Man stoppad på Arlanda – förlorar enorm summa

2025 05 16

Polisen har stoppat en bilist på Arlanda.

Nu blir bilföraren, en man i 45-årsåldern, av med både bil och klocka. Föremålen värderas tillsammans till cirka 660 000 kronor.

Låg inkomst och fängelsestraff

Polisen beslagtar föremålen eftersom en kontroll visat att mannen har haft en låg taxerad inkomst de senaste åren. Dessutom har han avtjänat ett fängelsestraff för försök till grov utpressning med mera. 

Trots det äger mannen en bil som värderas till 600 000 kronor.

– Bilen blir därför föremål för ett så kallat självständigt förverkande eftersom bilen på något sätt misstänks ha finansierats genom kriminalitet. Vid samma tillfälle förverkas även en klocka som värderas till cirka 60 000 kronor, framhåller polisen i ett uttalande.

Slog till mot kvinna

Polisens tillslag inträffar endast några veckor efter att en kvinna blivit av med flera lyxartiklar vid ankomsten till Arlanda.

Detta eftersom kvinnan saknade taxerad inkomst.

Polisen beslutade att ta lyxartiklarna i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

– Det rör sig om två väskor och ett armband som tillsammans har ett nyanskaffningsvärde på över 300 000 kronor och misstänks ha finansierats genom brottslig verksamhet, framhöll polisen i samband med händelsen.

Ny lag

Polisen har rätt att ta lyxartiklar och andra föremål i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

Den nya lagen trädde i kraft i november 2024.

Den gör det möjligt för polisen att beslagta tillgångar som kommer från kriminell verksamhet, utan att egendomen kopplas till ett specifikt brott.

Polisen behöver endast visa att tillgångarna kommer från kriminell verksamhet – till exempel genom att konstatera att egendomen inte står i proportion till en persons lagliga möjligheter att äga den. Det kan röra sig om en fastighet, bilar eller pengar på ett bankkonto.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen