SOCIALDEMOKRATERNA: ”Vi gjorde inte tillräckligt”

2024 08 16

Danmarks regering har den senaste tiden riktat skarp kritik mot Sverige.

Orsaken till den danska irritationen är den senaste tidens utveckling, där svenska medborgare utför allvarliga våldsbrott i Danmark.

Danmarks justitieminister Peter Hummelgaard (S) har anklagat Sverige för att sprida gängvåldet över Öresund och uppmanat svenska politiker att agera hårdare mot de kriminella gängen.

– Självklart kommer vi sätta press på Sverige så att de också tar ansvar för de här sakerna, sade han till TV2 i måndags.

Inom de svenska Socialdemokraterna har den danska kritiken väckt irritation,

Många störs av tonen från andra sidan sundet, rapporterar DN.

– I riksdagskorridorerna pratas det om ”lillebrorskomplex” och en alltför ensidig bild av situationen, framhåller tidningen med hänvisning till flera S-källor.

”Vi gjorde inte tillräckligt”

Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson Ardalan Shekarabi ser dock annorlunda på den danska kritiken.

Han anser att kritiken till stor del är befogad och att M-regeringen fortsätter att upprepa samma misstag som S gjorde under sin tid vid makten.

– Vi skärpte 80 straff men vi gjorde absolut inte tillräckligt för att stoppa rekryteringen av barn och ungdomar. Varken när det gäller att bryta segregationen, få ordning på skolan, fritids eller mer riktade insatser mot riskgrupper, säger Shekarabi till DN.

Vidare framhåller S-toppen att hans parti är medvetna om att Sverige ”misslyckats med integrationen”.

– Det behöver ingen dansk säga. Det står i många socialdemokratiska texter. Vårt mottagande var inte i paritet med investeringar som gjordes och förutsättningar som fanns.

Så vill S stoppa nyrekryteringen

I onsdags presenterade Socialdemokraterna två förslag för att stoppa nyrekryteringen till kriminella gäng.

För det första föreslår S att polisen ska besöka landets skolor och prata om kriminella gäng.

– Redan när skolan drar i gång kan regeringen se till att polisen kommer ut till skolorna för att öka insikten om gängen och öka ungdomars motståndskraft, säger riksdagsledamoten Teresa Carvalho (S), som leder partiets arbetsgrupp med fokus på gängkriminaliteten.

För det andra föreslår Socialdemokraterna att broschyren ”Gängsnacket” ska skickas ut till samtliga svenska hushåll med barn i skolåldern.

– Precis som broschyrerna "När kriget kommer" och "När krisen kommer" så angår detta hela vårt samhälle och vi vill att föräldrar ska få samtalsstöd i syfte att höja medvetenheten och vaksamheten kring gängens rekrytering av barn och unga. Broschyren finns redan och går att läsa på polisens hemsida, skriver S om förslaget.

Foto: News Øresund - Mandus Örarbäck

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Brutal värme” i Europa – då påverkas Sverige

2025 06 26

En värmebölja har dragit in över stora delar av Sydeuropa.

I Spanien och Frankrike har temperaturerna börjat stiga mot 40-gradersstrecket.

Spanska medier flaggar för extrema temperaturer på uppemot 45 grader i vissa delar av landet.  

– Spanien kommer att få det värst! Vid kusten kommer det förstås att vara lite svalare på grund av havsluften, men temperaturerna kommer fortfarande att ligga på runt 35 grader, säger meteorologen Charalampos Sarchosidis till Dagbladet.

– Efter helgen blir det brutalt för Paris, där termometern kan visa så mycket som 38 grader, fortsätter meteorologen och konstaterar att storstäder nästan blir obeboeliga när temperaturerna når så höga nivåer.

Sarchosidis uppmanar turister och lokalinvånare att fly till kusten.

– Annars blir värmen för utmanande. Vid kusten kan man undvika de värsta temperaturerna, och man kan svalka sig med ett dopp.

Sverige påverkas

Värmeböljan i Sydeuropa kommer att påverka Sverige.

I början av nästa vecka anländer den.

Det blir dock inte lika höga temperaturer som i södra Europa.

– I början på nästa vecka börjar varmare luft att strömma in söderifrån men det är ännu osäkert hur långt norrut varmluften tar sig, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg.

– På tisdag och onsdag ser det i alla fall ut att kunna bli högsommarvarmt i Götaland och möjligen även delar av Svealand med omkring 25 grader på flera platser.

FAKTA: Värmebölja

- Vad som kan betraktas som höga dagstemperaturer varierar stort mellan olika länder och klimat. Det finns heller ingen allmänt vedertagen internationell definition av värmebölja.

- I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med minst fem dagar i sträck med en högsta dagstemperatur på minst 25°. I fjällkedjan och nordligaste Sverige öster om fjällkedjan kan man acceptera dagstemperaturer något under 25° och ändå kalla det för värmebölja.

Källa: SMHI

Foto: RosZie resp GraphixMade

Text: Redaktionen


LARMET: Hundratusentals bilar kan förbjudas i Sverige

2025 06 26

Från och med den 1 juli träder nya EU-regler i kraft som syftar till att begränsa utsläppen av partiklar från bilar.

Nya standarder införs för bensin- och dieselbilar. Tuffare partikelgränser kommer att införas för både nyregistrerade och begagnade fordon.   

Nu höjs röster för att Sverige ska gå ännu längre.

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill att de högst tillåtna gränsvärdena för partikelutsläpp ska höjas kraftigt. FBB pekar på att nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Varnar: Hundratusentals bilar kan få körförbud

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

Nu svarar Transportstyrelsen.

Petra Wermström, myndighetens direktör för väg och järnväg, varnar för att över 100 000 dieselbilar kan få körförbud om kravet höjs till samma nivå som i exempelvis Tyskland.

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd, skriver Wermström i DN.

– Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, fortsätter hon.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år 

FAKTA: Sveriges nationella klimatmål

Etappmålen:

- Utsläppen år 2020 bör vara 40 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2040 bör vara 75 procent lägre än utsläppen år 1990.

Långsiktiga målet:

- Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. 

Läs mer om bilmarknaden här: Ekonomibladet

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen