UPPGIFTER: Regeringen backar – vill genomföra höjning

2024 08 26

Nya uppgifter pekar på att regeringen vill höja reduktionsplikten.

Sent på måndagseftermiddagen kommer oväntade uppgifter.

Tidöpartierna gjorde sänkningen av reduktionsplikten till ett av deras viktigaste vallöften.

Nu kommer uppgifter om att regeringen vill höja reduktionsplikten.

Det rapporterar SVT.

Har fått kritik

Sänkningen av reduktionsplikten har fått kraftig kritik från flera håll.

Enligt uppgifter till SVT så vill Tidöpartierna nu höja nivån på reduktionsplikten igen, från 6 till 10 procent.

Vill sänka skatten

Samtidigt har regeringspartierna för avsikt att sänka drivmedelsskatterna ytterligare.

– Det viktiga var effekten på priset, inte vilka styrmedel som används, säger en källa om saken till SVT.

Sverigedemokraternas pressavdelning bekräftar beskedet, och menar att höjningen kompenseras av just sänkta drivmedelsskatter.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, uppger de för Aftonbladet.

Det är reduktionsplikt

Reduktionsplikten har under de senaste åren varit en hett omdebatterad politisk fråga.

Energimyndigheten förklarar vad som egentligen menas med reduktionsplikt.

– Reduktionsplikten är ett styrmedel för att driva på inblandning av klimatsmarta biodrivmedel, förklarar myndigheten.

– Den innebär att leverantörer av bensin, diesel och flygfotogen måste minska växthusgasutsläppen med en viss procentsats genom att blanda in biodrivmedel.

Kan höjas igen

Energimyndigheten fortsätter.

– Det innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats.

– Drivmedelsleverantörer ska se till att drivmedlet bidrar till att drivmedlen minskar klimatpåverkan. Det uppnås genom att gradvis öka inblandningen av biodrivmedel.

Sedan 1 januari 2024 är reduktionsnivåerna 6 procent för bensin och diesel, och 3,5 procent för flygfotogen, någonting som nu alltså kan vara på väg att höjas igen.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm om samma bransch – många svenskar krävs på pengar

2025 06 24

Över 40 flyttfirmor granskas av Konsumentverket.

Detta eftersom myndigheten mottagit hundratals anmälningar som handlar om flyttjänster som agerat oseriöst.

Bland annat har oseriösa flyttfirmor krävt personer på mer pengar på plats för att få sina saker, eller för att flytten ens ska genomföras, trots att de redan har betalat.

I vissa fall har flyttfirman tagit betalt i förskott och sedan aldrig dykt upp eller kommit vid en helt annan tidpunkt än avtalat.

– Andra konsumenter har blivit av med sina möbler och föremål i samband med flytt. En del klagomål och anmälningar handlar om att man fått sina tillhörigheter skadade, men företaget vägrar ersätta det som skadats, skriver Konsumentverket.

”Utsatta och maktlösa”

Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket, konstaterar att flyttbranschen präglas av många oseriösa aktörer.

– Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa.

Ignorerar lagkrav

Konsumentverket utreder 46 företag som blivit anmälda av missnöjda kunder.

Redan i dag kan myndigheten fastslå att flera av företagen saknar tillstånd för yrkestrafik, vilket bryter mot lagen.

LÄS MER: Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller 

Uppmanar allmänheten

På sin hemsida går Konsumentverket ut med tips till personer som planerar att anlita en flyttfirma.

Här är samtliga tips:

  • kolla med Transportstyrelsen om företaget har tillstånd för yrkestrafik. Det är ett lagkrav.
  • läsa vad andra har för erfarenheter av företaget. Sök på namnet och läs kommentarer på nätet om företaget. De recensioner som företaget visar upp på sin egen webbplats kanske inte stämmer med omdömena på andra ställen.
  • betala aldrig i förskott. Betala först när flytten är klar och allt har gått bra.
  • välja en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
  • se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom en offert.
  • avtala om pris i förväg. Välj gärna ett fast pris och se till att få priset skriftligt.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till nödåtgärder 

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Nato hyllar svenskstödd insats – ”ryssarna hatar den”

2025 06 24

Efter att flera undervattenskablar förstörts på Östersjöns botten har Nato inlett insatsen Baltic Sentry i havsområdet.

Insatsen innebär i korthet en intensifierad övervakning av Östersjön. Syftet är att förhindra ryska hybridattacker mot viktig undervattensinfrastruktur.

Svenska fartyg på plats 

Den svensk marinen deltar i Baltic Sentry.

– För första gången ställer vi ytfartyg ur svenska marinen under direkt ledning av Nato i en insats. Det gör vi efter mindre än ett år i alliansen och visar att vi är en trovärdig och pålitlig allierad, sade marinchef Johan Norlén i januari.

Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, kallade det svenska deltagandet för ett ”styrkebesked”.

– Det här är ett styrkebesked från svensk sida, där civila och militära myndigheter samarbetar för att stärka vår gemensamma säkerhet i Östersjön.

”Ryssarna hatar den”

Nu uttalar sig Natos generalsekreterare Mark Rutte om den svenskstödda insatsen i Östersjön.

Han är mycket nöjd med utfallet.

– Ryssarna hatar den, de verkligen hatar den. Så jag älskar den. Det här är ett sätt att säga (till ryssarna): Hej ni har alla dessa handelsfartyg som stup i kvarten tappar sina ankare som de drar efter sig hundratals kilometer på havsbottnen, säger Rutte enligt HBL.

Vidare konstaterar Natochefen att Baltic Sentry en av de snabbast genomförda insatserna i försvarsalliansens historia.

LÄS MER: Jätteaffär för Saab närmar sig – amerikanskt alternativ väljs bort

FAKTA: Sveriges insats i Baltic Sentry

- Försvarsmakten bidrar med upp till tre örlogsfartyg och en luft- och sjöövervakningsförmåga i form av flygplanet ASC 890.

- Kustbevakningen samarbetar med insatsen och bidrar med fyra fartyg som ska övervaka prioriterade områden. Ytterligare sju fartyg står i beredskap.

Källa: Regeringskansliet 

LÄS MER: Kalldusch för ryska krigskassan 

Foto: Jimmie Adamsson Försvarsmakten

Text: Redaktionen