Stort bakslag för svensk vindkraft

2024 08 31

En ny rapport visar att det går riktigt trögt för svensk vindkraft just nu.

Sedan tidigare har klagomål kommit in angående processen vad gäller upprättandet av nya vindkraftsparker.

Byråkrati och utredningar har satt käppar i hjulen menar många, och nu visar en ny rapport att i princip alla vindkraftsprojekt stoppades under första halvåret 2024.

Det framhåller branschorganisationen Svensk vindenergi i ett pressmeddelande.

Kommunalt veto och försvaret

Det finns olika anledningar till att projekten stoppas, förklarar branschorganisationen.

– Det kommunala vetot och Försvarsmakten stoppade nästan alla aktuella vindkraftsprojekt under 2024 års första halva.

– Samtidigt var det kommunala vetot den främsta anledningen till att ingen av de elva ansökningar om vindkraft på land och i territorialhavet som slutligt avgjordes under första halvåret fick tillstånd.

“Är allvarligt”

Svensk vindenergis vd Daniel Badman ser allvarligt på situationen.

– Det är så klart allvarligt att så mycket möjlig ny svensk elproduktion stoppas när utbyggnaden behöver öka kraftigt, säger han.

– Regeringen har möjligheten att förändra förutsättningarna genom att snabbt genomföra förslag som stärker rättssäkerheten och ger incitament till kommuner och närboende som bidrar till Sveriges elektrifiering.

“Måste genomföra reformer”

Daniel Badman fortsätter.

– Om regeringen inte genomför reformer snabbt riskerar den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige som framförallt industri- och transportsektorerna efterfrågar att inte hända vare sig till år 2030 eller 2035. Då riskeras svensk konkurrenskraft.

Två kärnreaktorer

Svensk vindenergi framhåller att elva vindkraftprojekt som stoppades skulle kunna motsvara två av Sveriges kärnkraftsreaktorer.

– Ansökningarna gällde tio landbaserade vindkraftsprojekt och ett i territorialhavet. 

– Det kommunala vetot stoppade sex av dessa ansökningar. De elva projekten hade kunnat producera ca 16,7 TWh, vilket motsvarar två av Sveriges befintliga kärnkraftsreaktorer.

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen