Sverige ensamt i Europa – tillåter farligt beteende i trafiken

2024 09 01

Sverige är snart ensamt i Europa om att tillåta ett farligt beteende i trafiken som skapar stora problem för bland annat bilister.

Elsparkscyklar har blivit allt mer populära på senare år.

Men det har också skett många olyckor med elsparkscyklar, och många bilister och fotgängare tycker att dessa skapar problem och obehag i trafiken.

Sverige är dessutom snart det enda landet i Europa som inte har någon promillegräns för att köra elsparkcykel, rapporterar DI.

Statistiken visar att det är ett stort problem.

Nio av tio olyckor alkoholrelaterade

I dagsläget är det bara Sverige och Finland som saknar en promillegräns för folk som kör elsparkcykel, enligt tidningen.

Men nu är Finland på väg att införa en sådan gräns, vilket innebär att Sverige snart är ensamt om att sakna en sådan lagstiftning. En promillegräns på 0,5 har föreslagits.

En norsk studie har visat att nio av tio elsparkcyklister som skadas i trafiken har varit påverkade av alkohol eller droger, enligt DI.

Dessutom uppger en mycket stor andel av alla elsparkcykelförare att de har cyklat med promille i blodet.

Var tredje har cyklat med promille i blodet

En studie som Gjensidige Försäkring beställde av Demoskop förra året visade att så mycket som en tredjedel av alla elsparkcyklister har cyklat med promille i blodet.

Samma undersökning visade att 6 av 10 svenskar känner en oro över att det inte finns någon promillegräns när det gäller just elsparkcyklar.

Många bilister upplever elsparkcyklarna som ett farligt inslag i trafiken, vilket alltså tycks bekräftas av statistiken.

I Finland är promillegränsen alltså på gång, medan man i Sverige hittills har valt att avstå. Finsk polis har också just nu intensifierat sin övervakning av elsparkcyklar, rapporterar Svenska Yle.

I Sverige skedde det en dödsolycka med elsparkcykel så sent som för sex dagar sedan, då en man i 35-årsåldern avled efter en olycka mellan en elsparkcykel och en bil, enligt SVT. Det finns dock inga uppgifter om att någon av de inbladade var alkoholpåverkad.

Foto: B. Herve

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tvärvänder om kritiserad skatt – höjdes 2024

2025 06 23

Regeringen har tidigare beslutat att höja avfallsskatten (deponisskatten).

– Från och med den 1 januari 2024 ska du som har ett företag som bedriver en verksamhet på en avfallsanläggning betala avfallsskatt med 725 kronor per ton avfall. Samma skatt per ton avfall kommer att gälla för företag som har en industrianläggning där avfall bildas, fastslog Skatteverket.

Nu låter det annorlunda.

Regeringen har beslutat att göra en översyn av skatten, vilket flera aktörer inom avfallshanteringsbranschen har efterfrågat.

– Det är hög tid att vi ser över deponiskatten. Det finns tecken på att skatten bidrar till att avfall hanteras sämre ur miljösynpunkt, därför får nu myndigheterna detta uppdrag, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har också uttalat sig om det nya beslutet.

–  Det är viktigt att styrmedel som ska ge incitament till hållbar resursanvändning är effektiva och verkningsfulla. Omställningen till en cirkulär ekonomi har en stor potential att minska resursanvändningen och därmed begränsa klimat- och miljöpåverkan, säger hon.

”Samhällsekonomisk förlust”

Branschorganisationen Avfall Sverige har framhållit att avfallsskatten inte är ett effektivt styrmedel, varken miljömässigt eller ekonomiskt.

– I själva verket förefaller skatten ge en samhällsekonomisk förlust och dess utformning riskerar att hindra tillkomsten av attraktiva cirkulära lösningar för olika slags avfall, fastslog organisationen i september 2023.

Ska utreda skatten

Skatteverket och Naturvårdsverket får i uppdrag att göra en översyn av avfallsskatten och analysera skattens miljöstyrande effekt. Myndigheterna ska vid behov föreslå förändringar och lämna förslag på lagändringar.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 juli 2026.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Mordförsök på Zelenskyj

2025 06 23

Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU har stoppat två mordförsök på landets president Volodymyr Zelenskyj.

Det första mordförsöket planerades av den ryska säkerhetstjänsten FSB, rapporterar nyhetsbyrån Ukrainian National News (UNN).

Enligt UNN planerade FSB att mörda Zelenskyj när han befann sig i presidentkansliet i Kyiv. Den ryska säkerhetstjänsten ska ha rekryterat två överstar från UDO (Administration of State Guard of Ukraine) – en ukrainsk säkerhetsstyrka som är direkt underställd presidenten.  

– Komplotten gick ut på att döda Zelenskyj under hans förflyttning inom Ukrainas presidentkansli, uppger den ukrainske underrättelsechefen Vasyl Malyuk i ett samtal med journalister.

Efter incidenten har flera personer frihetsberövats, bland annat en överste i UDO.

– Det är dessa som ska skydda höga tjänstemän i vårt land. Samtidigt förberedde de ett mordförsök på vår president, säger Malyuk.

Andra mordförsöket

Det andra mordförsöket var planerat att äga rum på flygplatsen Rzeszów i Polen.

Enligt Malyuk hade en pensionerad polsk militär anlitats för uppgiften.

Den polska pensionären ska ha rekryterats av Moskva redan under sovjettiden.

Han "återaktiverades" för att eliminera Zelenskyj på flygplatsen i Rzeszów. Planen var att skjuta presidenten eller döda honom med en drönare.

Ukrainsk och polsk underrättelsetjänst satte stopp för mordförsöket.

– Vi grep honom tillsammans. Våra polska kollegor agerade professionellt; det var en gemensam operation, säger Malyuk.

Överlevt flera mordförsök

Volodymyr Zelenskyj har överlevt flera mordförsök de senaste åren.

Under krigets första veckor försökte Ryssland mörda honom flera gånger.

Två olika grupper av legosoldater fick i uppdrag att döda presidenten. Den ryskstödda Wagnergruppen och tjetjenska specialstyrkor, rapporterade The Times.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen