Swedbank uppmanar: Dessa bilar ska du satsa på

2024 09 04

Swedbank understryker att det finns pengar att spara för den som prioriterar.

Bilbranschen har det svårt just nu.

Försäljningen i många länder runt om i Europa går trögt, däribland Sverige.

Samtidigt har en lågkonjunktur och höjda kostnader för hushållen lett till ett större ointresse för att köpa dyra saker.

Riktar uppmaning

Nu tipsar Swedbank om att det finns pengar att spara för den som är prismedveten när det kommer till bilar.

– För den prismedvetne bilköparen finns stora belopp att spara. En tre år gammal bil, i stället för en ny, kan minska bilkostnaden med upp till 20 000 kronor per år, framhåller storbanken i ett pressmeddelande på onsdagen.

– Storstadsbor som inte behöver äga bil kan spara det dubbla. Det visar en ny rapport från Swedbank och sparbankerna. 

Sänker månadskostnaden

Swedbank fortsätter.

– En ny vanlig personbil som körs 1 500 mil per år kostar 6 000 - 7 000 kronor i månaden att äga. Ett alternativ är att köpa begagnat, det sänker månadskostnaden med 1 500 kronor. För den som bor i en större stad finns alternativ som kan halvera utgifterna. 

“Lyxigt men dyrt”

Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom, förklarar.

– Att äga en ny bil är bekvämt och lite lyxigt, men dyrt. Att köpa begagnat sänker månadskostnaden med ungefär 25 procent, säger han.

– Bor man i storstad, där man enkelt kan hyra bil och åka taxi, kan transportkostnaderna halveras. Där finns dessutom väl utbyggd kollektivtrafik.

Nya siffror

Nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden pekar på en trög utveckling.

– Minskningen kan delvis förklaras av tillfälliga leveransstörningar hos vissa varumärken, framhåller organisationen.

– Därtill är privatmarknaden fortfarande avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft. Av månadens nyregistreringar var 56 procent laddbara bilar, varav andelen elbilar uppgick till nära 36 procent. 

– I augusti minskade antalet elbilar med 31 procent och hittills i år har de backat med 21 procent. Det är företagskunderna som fortsatt håller uppe marknaden för elbilar med 7 av 10 registreringar i augusti.

Foto: Swedbank resp F. van Duyn

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen