Galen rusning efter öl – en sort ökar 750 procent

2024 09 06

Svenska folket tycks svepa öl som aldrig förr.

Trots en relativt regnig sommar har många känt behov av att fukta strupen med någonting svalkande under de senaste månaderna.

Det visar försäljningssiffrorna på öl i dagligvaruhandeln i juni, juli och augusti, enligt Carlsberg Sverige.

Och det är en sort som utmärker sig särskilt – nämligen det alkoholfria alternativet.

Under sommarmånaderna såldes det hisnande fyra miljoner liter av Carlsbergs alkoholfria öl i vanliga butiker.

Ett nytt rekord för läskjätten.

Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige, i en kommentar.

Ökat 750 procent

Sommarens rusning representerar en allt tydligare trend bland svenska öldrickare.

Under en längre period har det alkoholfria alternativet blivit allt mer populärt.

Faktum är att försäljningen av drycken ökat med hela 750 procent under de senaste tio åren, enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

– Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker våra alkoholfria alternativ. Vår passion ligger i ölet, inte i alkoholen, och det är viktigt för oss att erbjuda smakrika drycker som passar vid alla tillfällen, säger Peter Hammarstedt.

"Positiv trend"

I somras kunde branschorganisationen rapportera att alkoholfri öl ökat med fyra procent under året och därmed tar upp kampen med folkölen.

 Vilket visar på en fortsatt positiv trend för alkoholfria alternativ, framhåller Sveriges Bryggerier.

Men i konsumtionsmönstret var det annars energidryck som ökade mest med sina åtta procent.

– Bryggeribranschen är lyhörd och hakar på nya trender, och där är energidryck en stor del samtidigt som cider har blivit en exportsuccé, sade Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier, vid tillfället.

– Dagens klassiska bryggeri gör inte bara öl längre utan även cider, blanddrycker och energidrycker. Man har blivit ett betydligt bredare dryckesföretag.

Foto: J. Olalde

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland attackerat – över 900 döda

2025 11 02

Ryssland har förlorat över 900 soldater på slagfältet.

Det senaste dygnet har Ukraina genomfört omfattande attacker mot Ryssland.

Attackerna riktar sig mot oljeindustrin och infrastrukturen, men också mot militära tillgångar och genomförs i stor utsträckning med drönare.

– Under de senaste 24 timmarna har ryska styrkor förlorat 940 personer på slagfältet, liksom cirka 350 drönare, uppger den ukrainska militären i ett uttalande, rapporterar RBC-Ukraine.

Stora förluster

De ukrainska attackerna slår ut stora mängder krigsutrustningen för den ryska krigsmakten.

Ofta med drönare som vapen.

– I synnerhet fortsätter de ryska styrkorna att förlora bepansrade stridsfordon, artilleri, fordon och bränsletankers vid fronten, uppger RBC-Ukraine.

Situationen vid frontlinjen

Ryssland har den senaste tiden använt sig av infiltratörer, som klär sig civilt för att komma förbi försvaret, i ukrainska regioner.

Ukraina arbetar intensivt för att eliminera de ryska infiltratörerna.

Striderna kring den ukrainska staden Pokrovsk är särskilt intensiva just nu.

– De senaste dagarna har Kreml och Vladimir Putin hävdat att Pokrovsk är omringat och ska till och med ha beordrat att journalister ska släppas in i staden. Ukraina förnekar denna information och fortsätter att kämpa för strategiska positioner, uppger den ukrainska nyhetssajten.

LÄS OCKSÅ: Ukraina sätter in specialstyrkor

Den totala förlusten

Sedan krigets början den 24 februari 2022 är Rysslands uppskattade krigsförluster stora.

De uppskattade ryska förlusterna ser ut enligt följande.

- Soldater: 1 143 670

- Stridsvagnar: 11 316

- Pansarfordon: 23 525

- Artillerisystem: 34 162

- Raketartillerisystem: 1 534

- Luftvärnssystem: 1 235

- Flygplan: 428

- Helikoptrar: 346

- Drönare: 77 052

- Kryssningsmissiler: 3 917

- Fartyg: 28

- Ubåtar: 1

- Fordon: 66 290

Källa: Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

LÄS OCKSÅ: Kaos i Ryssland - flygplatser stängs efter massattack

Text: Redaktionen


2nov2025

Kundfavorit gör comeback på Ikea – 18 november

2025 11 02

Ett uppskattat inslag från tidigare år återkommer den 18 november på Ikea.

Då dukas julbordet åter fram på restaurangerna i de stora varuhusen.

– Den 18 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos Ikea, uppger företaget.

Efter premiärdagen kommer sedan julbordet serveras alla dagar fram till och med den 21 december.

Klassiker på julbordet

Även i år kommer det finnas klassiska rätter som Janssons frestelse, köttbullar, isterband, sill, gravad lax, plantbullar, cheesecake med tångkorn och ostkaka.   

– Vårt julbord har något för alla med både traditionella och växtbaserade rätter och vi är stolta över att kunna erbjuda ett prisvärt julbord även i år, säger Ikeas Erika Norrman, i ett uttalande.

För varje person som äter julbord på Ikea så går skänker företaget en summa till välgörenhet.

10 kronor för varje julbord

Ikea skänker tio kronor till Sveriges Stadsmissioner för varje sålt julbord.

Ikea är samarbetspartner till organisationen sedan 2022.  

– Vi är oerhört glada över att Ikea återigen stödjer Stadsmissionen genom ett så fint initiativ med en donation på tio kronor per sålt julbord, säger Sveriges Stadsmissioners generalsekreterare Jonas Rydberg, i ett uttalande.

– Stödet innebär att vi kan hålla dörren öppen för samhällets mest utsatta i en tid som för många av oss symboliserar värme, god mat och gemenskap. Genom Ikeas engagemang kan vi tillsammans bidra till ett mänskligare Sverige.

Läs också: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Företag kan boka

Också företag är välkomna att boka in sig på Ikeas julbord.

– Vi ser en fortsatt efterfrågan från företag på ett prisvärt julbord och jag är glad att vi kan erbjuda en enkel bokningslösning för våra företagskunder, säger Erika Norrman.

Julbordet serveras i alla svenska Ikearestauranger, förutom på Ikea City i Gallerian, Ikea Mall of Scandinavia och Ikea Uppsala.

Priset är 299 kronor, men för Familymedlemmar kostar det 199 kronor.

Barn som är tolv år eller yngre äter för 59 kronor.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Foto: Ikea

Text: Redaktionen