Viaplay vägrar svara – kunder kan gå miste om populärt innehåll

2024 09 11

Viaplay undviker att ge besked i en för många kunder väldigt viktig fråga angående streamingtjänstens innehåll.

Viaplay satsar stort på bland annat sporträttigheter.

Streamingbolaget har säkrat rättigheterna till fotbollsturneringen Champions League, som börjar om en vecka.

Men det finns fortfarande många frågetecken kring det exklusive innehållet.

Viaplay vill bland annat inte svara på om det blir någon prishöjning, rapporterar DI.

Oklart för kunderna

Det är också oklart vilka kunder som kommer att kunna se Champions League.

Fotbollsturneringen ingår i Viaplays dyraste paket, Viaplay Total.

Men det är osäkert huruvida kunder som har Viaplay Total via återförsäljare kommer att kunna se turneringen, rapporterar Expressen.

– När det gäller våra partners, som erbjuder Viaplay Total på operatörssidan pågår dialoger och respektive operatör får svara på vad som gäller för dem, säger Viaplays sportchef Erik Westberg till tidningen.

Telia uppges dock ha nått en överenskommelse med Viaplay.

Men det finns också en annan fråga som är oklar inför starten av Champions League.

Ger inget besked

I en intervju med Dagens Media undviker Erik Westberg att svara på frågor om priset.

Källor inom branschen uppger dock att Viaplay vill höja priset, enligt Di.

Men distributörer som Tele2 och Telia motsätter sig det, eftersom man då skulle riskera ett kundtapp.

Viaplay har dock inte lämnat besked än, och prishöjningar ska enligt bolagets policy meddelas 30 dagar i förväg, skriver tidningen.

Men mycket talar alltså för att priset kan höjas.

– Vad som krävs för att kunna se Champions League från och med ligaspelet kommer vi att kommunicera närmare ligastart, skriver Viaplay på sin hemsida.

Viaplay har tidigare väckt starka reaktioner med stora prishöjningar, och bolaget har de senaste åren kämpat med dåliga resultat.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen