Polismeddelande till alla som kör bil – gäller måndag till söndag

2024 09 16

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 16 och 22 september.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna genomförs i hela landet i målade och civila polisbilar samt på motorcyklar, både synligt med laserinstrument vid vägkanten och dolt med genomsnittshastighetsmätare, framhåller polisen i ett uttalande.

Här är vägarna som berörs

Polisen kommer i synnerhet koncentrera sig på vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt, eftersom dessa vägar är överrepresenterade i olycksstatistiken.

– Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, och tillägger:

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

– Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat, säger Ursula Edström.

– Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt.

Hälften gör fel

Hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Vi mäter trafikanters attityder, acceptans och beteenden kring trafiksäkerhetsfrågor, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

– I år svarade över hälften att de kör över skyltad hastighet på motorväg och på landsväg. Om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv om året sparas. Så rätt hastighet räddar liv.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


TRUMP: Alla måste följa avtal – utom USA

2025 06 21

Trump menar att USA inte behöver följa ett kommande avtal – men det är viktigt att andra länder gör det.

Den 24-25 juni samlas representanter för Natos medlemsländer för ett toppmöte i Haag i Nederländerna.

Inför mötet har USA krävt att Natoländerna ska komma överens om ett nytt 5-procentsmål vad gäller försvarsutgifter, vilket man väntas komma överens om på mötet.

Men det finns ett land som inte behöver följa ett sådant avtal, anser Donald Trump.

”Vi behöver inte göra det”

USA:s president Donald Trump anser att hans eget land inte behöver följa det nya 5-procentsmålet som man väntas komma överens om, rapporterar Politico.

– Jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att de behöver göra det, säger Trump på frågan om USA behöver följa ett 5-procentsmål, enligt tidningen.

Detta alltså trots att Trumpadministrationen har varit den drivande kraften bakom förslaget att varje land ska tvingas lägga 5 procent av BNP på försvarsutgifter.

– Vi har stöttat Nato så länge… Så jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att Natoländerna behöver göra det, absolut, säger presidenten.

USA har under lång tid tagit ett mycket stort ansvar även för andra länders säkerhet, och därför anser alltså Donald Trump att USA med gott samvete kan ignorera ett 5-procentsmål även om man kommer överens om det inom Nato.

De lägger störst andel på försvaret

USA lägger idag 3,4 procent av BNP på försvarsutgifter, alltså en bra bit över det nuvarande 2-procentsmålet, som många andra Natoländer ofta inte har levt upp till men förväntas leva upp till under 2025.

USA är idag det Natoland som lägger tredje störst andel av BNP på försvarsutgifter, efter Polen (4,12 procent) och Estland (3,43 procent).

Inför Natomötet på tisdag har Spanien meddelat att landet inte kan leva upp till ett 5-procentsmål. Landets regering uppger att man inte tänker sätta käppar i hjulen för ett sådant beslut vid Natomötet i Haag, men att man inte kommer att följa överenskommelsen.

LÄS OCKSÅ: Europeiskt land går emot Nato – risk för storbråk

Glädjebesked för Trump – avgörande vändpunkt för Nato

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Europeisk stad erbjuder gratis boende

2025 06 21

En stad i Tyskland är i behov av nya invånare.

Många städer runt om i världen lider av dramatiska minskningar i befolkning.

Människor lämnar städerna som får problem med ekonomin, och flera städer satsar på olika typer av initiativ för att locka nya invånare.

En stad i Tyskland gör nu just det – genom att erbjuda gratis boende, rapporterar CNN.

Gratis boende

Eisenhüttenstadt, som ligger på gränsen till Polen cirka 60 mil från den tyska huvudstaden Berlin, erbjuder en 14-dagars provvistelse för potentiella nya invånare.

Följande framgår av ett uttalande från kommunstyrelsen:

– Projektet riktar sig till alla som är intresserade av att flytta till Eisenhüttenstadt -- till exempel pendlare, personer som är intresserade av att återvända till staden, kvalificerade arbetare eller egenföretagare som vill ha ett miljöombyte.

“Utvalda deltagare”

Utvalda deltagare kommer att bo gratis i en möblerad lägenhet från 6-20 september som en del av ett ”innovativt invandringsprojekt” som heter ”Make Plans Now”.

För att hjälpa deltagarna att få en känsla för staden kommer kommunen att anordna ett antal aktiviteter, bland annat en rundtur, en fabriksvisning och olika utflykter.

Kommunen kommer också att uppmuntra deltagarna att stanna kvar permanent genom att lokala företag erbjuder praktikplatser samt jobb- och intervjumöjligheter.

Liknande problem

En annan stad i Östtyskland som har liknande problem är Guben i Brandenburg.

Även där tas initiativ för att försöka locka folk.

– Det är inga problem att hitta prisvärda bostäder, det finns inga trafikstockningar, det finns ingen rusningstid och jag har aldrig haft problem med att hitta en parkeringsplats, säger en invånare som tyska DW har pratat med.

Många städer

Guben och Eisenhüttenstadt är bara två av hundratals industriorter och städer i det forna öst som genomgick stora demografiska förändringar efter den tyska återföreningen 1990. 

Sjunkande födelsetal, utflyttningen av främst unga människor till de västra delstaterna och den ökande förväntade livslängden har påskyndat de demografiska problemen.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen