Matleverantör i konkurs – storsatsade i Sverige

2024 09 18

Picsmart skulle utmana matkassebolagen med snabba leveranser av varor från livsmedelsbutiker som Ica och Hemköp.

Bolaget erbjöd både plockning och hemleverans av matvaror direkt från lokala matbutiker.

– Picsmart är en tjänst med snabb leverans och tilltalar en målgrupp som oftast inte planerar och veckohandlar. Köpbara recept och ingredienser i rätt mängd och leverans på 1 timme hjälper kunden att få till en lagad måltid även utan planering, med minimalt matsvinn. Flertalet recept är lättlagade och med kort tillagningstid, allt för att passa målgruppen, sade Ulrika Helander, CMO på Picsmart, i november 2022.

Drygt ett år senare, i september 2023, meddelade bolaget att man tagit in 30 miljoner kronor för att fortsätta växa. Samtidigt uppgav Picsmart att man räknade med att nå en omsättning på 70 miljoner kronor för räkenskapsåret 2023/24.

– Vi kommer att nå full lönsamhet under 2024, men planerna för Picsmart slutar inte där, sade Johanna Petersson, grundare av Picsmart tillsammans med Christopher Heybroek.

Konkurs

Nu har storsatsningen nått vägs ände.

Picsmart ansöker om konkurs, rapporterar Di.

Matleverantören klarar inte av att betala sina skulder.

– Bolaget saknar förmåga att betala sina klara och förfallna skulder. Denna oförmåga är inte endast tillfällig och bolaget är således insolvent, står det i konkursansökan, enligt sajten E-handel.

”Kom inte i mål”

Vd:n och grundaren Christopher Heybroek beklagar situationen. Han uppger att bolaget landsatte nödvändiga krisåtgärder för sent.

– Vi genomförde ett sparprogram i våras som halverade vår kostnadsbas. Och vi lade om strategin för att kunna erbjuda en white label-lösning och en Saas-tjänst som riktade sig direkt till butiker, säger han till Di och tillägger:

– De erbjöds även använda våra plockare och förare, tyvärr kom vi inte i mål med kapitalanskaffningen.

Letar efter ny köpare

Christopher Heybroek är övertygad om att Picsmarts affärsidé kan nå framgång. Han ser en möjlighet för en köpare att ta över och fortsätta utveckla verksamheten.

Picsmart grundades 2020.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen