Nya däckregler inför vintern – börjar gälla 30 november

2024 09 21

Från och med kommande vinter gäller nya däckregler i Sverige.

Det tycks många bilägare har missat.

Av det skälet går därför konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige på fredagen ut med en påminnelse till landets bilister om att det nu är nya krav som gäller.

Det handlar om nya regler som avser dubbfria däck som börjar gälla från och med i år.

– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige, i ett uttalande.

"Då är det dags att köpa nya"

De nya reglerna trädde egentligen i kraft redan sommaren för fyra år sedan, men aktualiseras först 2024. Nya vinterdäck som sålts sedan 1 juni 2019 måste nu ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) alternativt vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck för att vara godkända.

Alla vinterdäck som sålts på marknaden före nämnda datum, och som saknar alptopp-symbolen, förbjuds den 30 november 2024.

– Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Dessa omfattas inte

Under perioden 1 december 31 mars ska alla personbilar utrustas med vinterdäck, eller likvärdig utrustning, när det råder vinterväglag.

Samma sak gäller tunga fordon och släpvagnar.

Förändringen och de nya kraven för just den här vintern gäller alltså dubbfria däck, som ibland även går under namnen friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. 

Dubbdäck, som är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, omfattas inte av de nya reglerna.

Polisen har varnat

Polisen har de senaste åren återkommande varnat för att vänta för länge med att byta till vinterdäck.

Att olyckor i början av vintersäsongen orsakas av att folk fortfarande har sina sommardäck på bilen är inte ovanligt. 

Det var enligt snöröjare på plats även slitna däck på minst en lastbil som delvis låg bakom det sanslösa kökaos som uppstod på E22 i Skåne förra året när folk tvingades spendera uppemot ett dygn i sina bilar.

Åker man ut med sommardäck på och orsakar en allvarlig olycka så räknas det som ett medvetet risktagande, har Mats Öhman, presstalesperson vid polisen region Bergslagen, sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Här är nya regeln i korthet:

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  •  I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike  och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


Svensk stad kan bygga egen tunnelbana

2025 06 20

En svensk stad överväger att bygga en egen tunnelbana.

Stockholm är idag den enda staden i Sverige som har tunnelbana. Andra svenska städer har valt andra lösningar för kollektivtrafiken.

Men nu uppges en svensk stad överväga att bygga en egen tunnelbana, enligt förslag från flera politiska partier.

”Trafikslag konkurrerar i gatuplan”

Det handlar om Göteborg, där man länge har debatterat vilka lösningar som är bäst för kollektivtrafiken.

Göteborg är känt för sina spårvagnar, som har blivit en symbol för stadens identitet.

Men efter spårvagnsolyckan under natten mot fredagen, där en spårvagn spårade ur och kraschade in i ett gatukök och skadade en människa allvarligt, har nu diskussionen om alternativa lösningar för kollektivtrafiken åter aktualiserats.

Flera politiska partier i Göteborg är öppna för att bygga en tunnelbana, rapporterar DN.

Centern och Liberalerna vill se antingen en tunnelbana eller spår i luften, och även företrädare för V vill se fler planskilda spår.

– Göteborg har ett problem eftersom alla trafikslag konkurrerar i gatuplan. Därför behöver vi börja utreda en spårtunnel eller högbana genom centrum, säger Axel Darvik, gruppledare för L, enligt tidningen.

Vill se ”robust lösning”

Liberalerna i Göteborg har under en längre tid velat bygga en tunnelbana i Göteborg.

Axel Darvik har tidigare sagt att andra städer började bygga tunnelbana när de var ungefär lika stor som Göteborg är nu, rapporterade GP i november 2024.

Han menar att även Göteborg bör göra det valet. Göteborg har problem med sin kollektivtrafik, som är eftersatt, och kommer inte kunna lösa dessa problem genom att ”lappa och laga”, anser han.

– Annars drabbas vi av en trafikinfarkt som gör att kollektivtrafiken inte längre kommer kunna utvecklas eller fungera, sade han till tidningen förra året.

Även C är alltså pådrivande i frågan.

– På längre sikt behöver vi bygga en mer robust trafiklösning, därför föreslår vi att vissa spårvägslinjer grävs ner i innerstaden, säger Emmyly Bönfors (C), enligt DN.

Stora partier skeptiska

Flera stora partier – S, M och det lokala partiet Demokraterna – är dock skeptiska till förslaget, och det återstår att se vilken lösning Göteborg väljer för sin framtida kollektivtrafik.

Natten olycka har dock väckt debatten till liv igen. Olyckan ledde till att åtta personer fördes till sjukhus. För en av dessa är läget allvarligt men stabilt, rapporterar SVT.

Foto: V. Forgacs

Text: Redaktionen


TRUMP RASAR: ”Det är därför MAGA hatar er”

2025 06 20

Donald Trump riktar sin ilska mot ett oväntat håll.

President Donald Trump är en politiker som väcker starka känslor både för och emot.

I det konservativa lägret i USA har han överlag ett starkt stöd.

Men nu rasar Trump mot en tung konservativ aktör.

”Korkade – hade FEL”

I ett inlägg på Truth Social går Trump till angrepp mot tv-bolaget Fox News, rapporterar Newsweek.

Det kan tyckas överraskande eftersom Fox News är en konservativ kanal där man ofta talar positivt om Trump och hans politik.

Fox News har dock nyligen gjort en opinionsmätning som har väckt Trumps ilska – och fått presidenten att meddela att MAGA-rörelsen ”hatar Fox News”.

Detta efter att Trump blivit besviken över siffrorna i kanalens senaste mätning.

– De korkade Fox News-opinionsmätningarna hade FEL i valet, jag vann med mycket mer än de sade att jag skulle göra, och har varit partiska mot mig i åratal, dundrar Trump.

Presidenten fortsätter:

– De har alltid fel och är negativa. Det är därför MAGA HATAR FoxNews, trots att deras nyhetsankare är UTMÄRKTA. Detta har pågått i åratal, men de ändrar aldrig det inkompetenta opinionsföretaget som gör deras arbete, menar Donald Trump.

Svaga siffror för Trump

I mätningen som har väckt Trumps vrede svarar 54 procent att de ogillar Trumps arbete som president hittills, medan 46 procent svarar att de gillar det.

I frågan om immigrationen svarar 46 procent att de gillar Trumps agerande medan 53 procent svarar att de ogillar det. När det gäller gränssäkerhet svarade dock en majoritet, 53 procent, att de gillar Trumps agerande medan 46 procent ogillar det.

När det gäller inflationen svarar hela 65 procent att de ogillar Trumps politik, medan bara 34 procent svarar att de gillar den.

Men Donald Trump anser alltså att Fox News mätningar ofta är felaktiga.

– Jag hatar FALSKA opinionsundersökare, en av de värsta, men Fox kommer aldrig att ändra sina misskrediterade opinionsmätningar, menar Trump.

Trumps resultat i opinionsmätningar har svängt fram och tillbaka, men den från Fox News sticker ut, just för att den kommer från en konservativ kanal.

– Fox-undersökningen kommer att få rubriker delvis för att det är Fox där man har många Trump-anhängare, delvis för att siffrorna är så tydliga och delvis på grund av Trumps arga reaktion på sociala medier, säger Scott Lucas, professor i internationell politik vid University College Dublin, till tidningen.

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen