Bilisters beteende väcker ilska – saboterar för polisen

2024 09 22

Ett beteende som är vanligt bland bilister väcker stor ilska eftersom det försvårar polisens arbete.

Trafikpoliser har ett stort ansvar för att hålla våra vägar säkra.

De flesta bilister och trafikanter har också goda intentioner och tycker att trafiksäkerhet är viktigt.

Trots det så finns det ett beteende som är väldigt vanligt bland bilister – och som får polisen att rasa.

Saboterar polisens arbete

Det handlar om att alltför många trafikanter varnar varandra för trafikkontroller, rapporterar SR.

Ett beteende som försvårar polisens arbete.

– Ofta så får vi ”napp”, om man får säga så, ganska fort, men sedan så går ju djungeltrumman, och hastigheten sänks ganska omgående, säger trafikpolisen Joel i Borås till radiokanalen.

Många trafikanter blinkar alltså till varandra för att varna om fartkontroller.

”Vet inte vem man hjälper”

Beteendet är etablerat, och även om man kan förstå intentionen så påpekar polisen att man riskerar att hjälpa helt fel personer.

– Man vet ju faktiskt inte vem man blinkar åt och hjälper. Sedan så förstår jag ju den spontana tanken med det, alla är vi människor, säger han till radiokanalen.

Beteendet gör det dock svårare för polisen att förebygga beteenden i trafiken som kan leda till olyckor.

– Vi gör ju kontroller av en anledning, och vill ju gärna stanna så många som möjligt. Inte för att bötfälla för bötfällandets skull, utan för att kontrollera, säger trafikpolisen.

”Lika säreget som helkorkat”

Polisen har flera gånger tidigare gått ut och försökt få folk att sluta med beteendet.

Ett exempel är polisen i nordvästra Skåne, som 2019 lade ut ett långt Facebookinlägg efter att ha tröttnat rejält på bilisternas beteende, rapporterade Vi Bilägare.

I inlägget förklarade polisen farorna med ett sådant agerande. Det kan få förödande konsekvenser, enligt polisen.

– När patrullerna står vid sina trafikkontroller så har en hel del trafikanter det dåliga omdömet att blinka med lamporna för att varna andra trafikanter för våra trafikkontroller. Ett fenomen som är lika säreget som helkorkat, skrev polisen i nordvästra Skåne i inlägget, enligt tidningen.

Kan vara rattfull – eller terrorist

Den man varnar kan nämligen vara utan körkort, vårdslös i trafiken på ett livsfarligt sätt, rattfull eller efterlyst, skrev polisen vidare i inlägget.

Det kan också handla om en person som precis har länsat ditt hem på värdeföremål, eller som precis har frihetsberövat någon i sin bil, eller som har stulit bilen. Det kan även vara en terrorist, en kriminell eller någon som inte har rätt att vara i Sverige, skrev polisen i nordvästra Skåne på Facebook, enligt Vi Bilägare.

Foto: M. Krahn

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Massiva explosioner” – rysk jätteanläggning attackerad

2025 09 18

En av Rysslands största energianläggningar har attackerats.

Det handlar om Gazprom Neftekhim Salava – en av Rysslands största olje- och gasanläggningar. Skrytbygget är baserat i delrepubliken Basjkirien – cirka 1 300 från frontlinjen i Ukraina.

Nu stiger ett stort svart rökmoln från anläggningen som attackerats av flera ukrainska långdistansdrönare.

Drönarna slog enligt uppgift ner i en ”bearbetningsenhet” i anläggningens centrum.

– Det utlöste massiva explosioner, rapporterar Ukrainas säkerhetstjänst SBU, som säger sig ligga bakom den framgångsrika attacken.

Ryssland bekräftar

Ledaren för Basjkirien, Radij Chäbirov, bekräftar attacken.

Han uppger att två drönare har avfyrats mot anläggningen.

Chäbirov bekräftar inte att drönarna träffat anläggnignen, men uppger att en brand har brutit ut. Vidare säger han att det inte finns några uppgifter om dödsoffer.

Intensiva attacker

Det är oklart om anläggningen är satt ur spel. Ukrainska drönarattacker har tidigare orsakat produktionsstopp i flera ryska oljeanläggningar.

I augusti förlorade Ryssland cirka 17 procent av sin totala raffineringskapacitet. Siffran motsvarar 1,1 miljon fat olja per dag, rapporterar Reuters.

LÄS MER: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

Energijätten finansierar kriget

Energijätten Gazprom, som är majoritetsägt av ryska staten, ansvarar för olje- och gasanläggningen i Basjkirien.

Gazproms intäkter är livsviktiga för den ryska krigskassan. Bolaget har världens största naturgasreserver och ett omfattande nätverk av gasledningar.

Gazprom producerar även råolja. Intäkterna från oljeproduktionen utgör en viktig del i ryska statens finansieringen av anfallskriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen