UPPGIFTER: Sprider lögner om Sverige – tjänar stora pengar

2024 09 21

En aktör på nätet sprider lögner om Sverige i syfte att tjäna pengar.

Sverige har vid ett flertal tillfällen utsatts för allvarliga desinformationskampanjer.

Fake news skapas inte alltid bara av politiska skäl, utan ibland också av ekonomiska skäl.

Under sommaren utsattes Sverige och flera andra länder för lögnkampanjer från kontot Europe Invasion.

Bakom fake news-kampanjen finns ekonomiska intressen, avslöjar SVT.

Sprider lögner

Det handlar alltså om ett konto i sociala medier som heter Europe Invasion och som har spridit desinformation på plattformen X, tidigare Twitter.

Kontot har bland annat spridit falska uppgifter om mordet på 14-åriga Emilia i Landskrona, och påstått att hon mördades av muslimska migranter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Den nya granskningen från SVT visar att kontot sannolikt drivs i syfte att tjäna pengar, uppger kanalen.

Kan vara inkomstbringande

Kontot är anonymt, men granskningen visar att det kan kopplas till ett nätverk av anonyma konton.

Spåren leder till ett turkiskt entreprenörspar i Dubai, enligt kanalen. Dessa har även tidigare drivit ett annat främlingsfientligt konto, samt ett konto om hur man tjänar pengar på X.

Sohan Dsouza forskar på desinformation, har tidigare granskat kontona och har fått ta del av SVT:s fynd.

– Syftet verkar vara att driva upp engagemang med den här typen av innehåll. Det här är sannolikt något som kan vara inkomstbringande, kanske i kombination med en ideologisk målsättning, säger Sohan Dsouza, som forskar om desinformation, till kanalen.

Sverige utsätts för kampanjer

Fake news och desinformation är ett stort problem i det digitaliserade samhället, och bakom sådana kampanjer kan det finnas både politiska och ekonomiska intressen.

Sverige har, liksom många andra länder, flera gånger utsatts för internationella desinformationskampanjer.

Ett känt exempel är den så kallade LVU-kampanjen, som blossade upp under vintern 2021. Där spreds desinformation och konspirationsteorier som gick ut på att socialtjänsten i Sverige missbrukar lagen om vård av unga (LVU) för att på felaktiga grunder tvångsomhänderta muslimska barn.

En stor granskning som Socialstyrelsen har gjort visar att LVU-kampanjen var helt grundlös, skriver DN.

Trots det fick lögnkampanjen stor spridning globalt på nätet, och föranledde också flera demonstrationer på Gustav Adolfs torg i Göteborg, skriver tidningen.

Text: Redaktionen


Håkan Juholt rasar efter nya midsommar-uppmaningen

2025 06 20

Håkan Juholt ser negativt på en ny uppmaning från WWF.

Världsnaturfonden WWF har valt att rödlista sillen och uppmana till att konsumera andra alternativ – däribland så kallad vegosill.

Håkan Juholt ser negativt på uppmaningen, rapporterar TV4.

“Skjuter över målet”

Juholt menar att WWF tänker fel när det kommer till den här typen av uppmaningar.

– Världsnaturfonden skjuter över målet när kritiken riktas mot oss som äter sill till midsommar. Endast tio procent av all fiskad sill hamnar på en tallrik, säger han till kanalen.

“Börja där”

Den norska vårlekande sillen, den som främst används i sillinläggningar, har nu fått rött ljus i WWFs konsumentguide Fiskguiden på grund av “flera år av överfiske och bristande internationella överenskommelser om kvoter”. 

Juholt menar att ansvaret inte ska läggas på svenskar som äter sill.

– Förbjud fiske av rödlistad sill, börja där. Varför lägga hela ansvaret på konsumentledet?

“Kan bytas ut”

Inger Melander, havs- och fiskeexpert på WWF, säger att “sillbeståndet kollapsade på 70-talet och tog decennier att återhämta sig, det får inte hända igen”.

WWF tipsar bland annat om“vegosill” med exempelvis aubergine eller svamp som bas, till midsommar.

– Det är ett bra val för miljön, utan att det kompromissar med smaken, meddelar WWF.

“Utmärkt val”

Anastasia Lundqvist, internationell programsamordnare för mat, WWF, kommenterar.

– Den vegetariska “sillen” utan fisk, är ett utmärkt val för den som vill äta mer växtbaserat – ett smakrikt alternativ till midsommarbordet, säger hon.

WWF meddelar även laxkonsumenter att många vilda laxbestånd är hotade, och att laxodlingarna i havet medför ofta en hög negativ miljöpåverkan.

– Välj gärna miljömärkt lax, exempelvis ASC- eller KRAV-certifierad odlad lax, som finns i många matbutiker, säger Inger Melander.

– Eller välj lax med grönt ljus i Fiskguiden, såsom lax odlad i Norge i landbaserade slutna recirkulerande system. Eller varför inte prova på odlad regnbåge från Sverige - den har också grönt ljus i Fiskguiden.

Foto: M. Kristenson

Text: Redaktionen


Snart kommer domen: Stor butikskedja kan gå i konkurs

2025 06 20

Det slutgiltiga beskedet för klädkedjan Brothers närmar sig.

Turerna har varit många kring butikskedjan.

Efter att tidigare i år ha inlett sin andra rekonstruktion på fem år på grund av betydande ekonomiska utmaningar har det blåst ordentligt kring kedjan.

Majoriteten av borgenärerna ställer sig positiva till fortsatt rekonstruktion.

Den största borgenären, Skatteverket, gör det inte.

Besked nästa vecka

Brothers öde vilar nu i Stockholms tingsrätts händer.

Nästa vecka ska ett slutgiltigt besked om huruvida rekonstruktionen får fortsätta komma.

Om den inte får fortsätta är konkurs nära förestående, rapporterar E-handel.

Största fordringsägaren

Skatteverket är den största fordringsägaren med krav på omkring 54 miljoner kronor.

Om tingsrätten landar i ett ja får Brothers fortsätta med nya ägare, om det blir ett nej så får den klassiska klädkedjan med största sannolikhet tacka för sig.

De senaste årens ekonomiska utveckling har lett till att många företag har fått det svårt – en annan klassisk kedja som uppges ha mycket stora problem är sportkedjan XXL.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Brothers

Det återstår att se om Brothers överlever processen.

Brothers är en klädkedja som huvudsakligen fokuserar på herrmode.

– Brothers är en svensk herrmodekedja grundad 1992 med 43 butiker varav vissa drivs av franchisetagare. I dagsläget har vi cirka 280 medarbetare och 29 års erfarenhet av mode och service, förklarar kedjan om sin verksamhet.

Har sänkt räntan

Glädjande för såväl hushåll som företag är att Riksbanken har sänkt styrräntan till två procent.

Detta efter att larm har kommit under en längre tid om konjunkturen.

Den ekonomiska återhämtningen i Sverige har varit trög efter flera år av hög inflation, höga räntor och urholkade plånböcker.

Räntesänkningen ger dock bränsle till ekonomin – och inflationstakten har kommit ner till lugnare nivåer.

Läs mer: Svensk nätbank måste avvecklas

Foto: Brothers

Text: Redaktionen