Jätteföretag meddelar – verksamhet lämnar Sverige

2024 10 01

Ett av Sveriges mest prestigefyllda företag meddelar att verksamhet flyttas utomlands.

Det handlar om streamingjätten Spotify.

Företaget väljer nu att flytta jobben utomlands, rapporterar Breakit.

Detta efter att företaget fått en dom emot sig i kammarrätten.

Bakslag i rätten

Musikjätten Spotify har under en längre tid kämpat för att cirka 250 anställda i Sverige ska kunna jobba nattetid.

Detta har dock Arbetsmiljöverket och Förvaltningsrätten sagt nej till, rapporterar tidningen.

Och nu har det alltså kommit en dom i kammarrätten som bekräftar det negativa beskedet för Spotify.

Företaget får inte den dispens som krävs för nattarbete, trots att företaget anser det nödvändigt för att säkra tjänstens tillgänglighet.

– Kammarrätten bedömer att Spotify AB:s behov av nattarbete inte medför att det finns sådana särskilda skäl som krävs för att medge en avvikelse från förbudet mot nattarbete, skriver Kammarrätten i domen, enligt tidningen.

Spotify meddelar nu att det får stora konsekvenser.

Måste flytta utomlands

Enligt Spotify innebär detta att en stor del av verksamheten måste flyttas utomlands.

– Uppgifterna flyttas till kollegor i andra länder eftersom det är driften under just natten som behöver säkras, säger Spotifys talesperson Julia Levander till tidningen.

Flytten uppges redan delvis vara genomförd, eftersom Spotify har haft problem med den här frågan under en längre tid.

Beredskapstjänstgöring är avgörande för att företaget ska kunna upprätthålla sin service, enligt bolaget.

Det finns i nuläget dock inga uppgifter om att medarbetare har förlorat sina jobb.

Så säger lagen

Enligt kammarrätten så ligger det inte i samhällets intresse att ge strömningsföretag dispens när det gäller nattarbete, rapporterar tidningen Kollega.

Nattarbete kan dock tillåtas om företaget tecknar kollektivavtal, enligt tidningen.

Bakgrunden till kammarrättens beslut är att det i Sverige är förbjudet att jobba mellan klockan 00 och 05.

Undantag kan göras för företag vars verksamhet anses samhällsviktig, exempelvis sjukvård.

Alternativt kan man teckna kollektivavtal där fack och arbetsgivare kommer överens om att tillåta nattarbete, enligt tidningen.

Foto: Linus Mimietz

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen