Swish vädjar till användare – ”Det här är viktigt”

2024 10 03

Swish vill att svenskarna ska följa fem uppmaningar för att skydda sig.

Tidigare har betaltjänsten gått ut och varnat för en ny våg av bedrägerier.

Det rör sig om ett omfattande problem där många drabbas, någonting som polisen har uppmärksammat och arbetar med kontinuerligt.

Samtidigt blir bedragarna smartare och mer innovativa hela tiden, och det blir allt svårare att skydda sig.

Swish vädjar

Nu vädjar Swish till användare om att följa de uppmaningar som betaltjänsten har upprättat.

– Bedrägerier via sms, email och telefon där avsändaren utger sig för att vara Swish eller andra svenska företag eller myndigheter är tyvärr vanligt. Det är därför viktigt att vara vaksam för att undvika att bli lurad.

Fem uppmaningar

Det rör sig om fem uppmaningar.

Den första handlar om att inte lita på de länkar som medföljer SMS och e-postmeddelanden.

– Bedragare använder ofta länkar i sina meddelanden. Om du får ett sms eller mejl med en länk från någon som påstår sig vara från Swish, klicka inte på länken och svara inte, förklarar Swish.

– Swish sms:ar eller mejlar aldrig användare. Om du vill kan du skicka vidare ett misstänkt bluff-sms till nummer 7726. Numret har upprättats av Sveriges telefonoperatörer för att få koll på cirkulerande sms-bedrägerier.

Avsluta direkt

Den andra uppmaningen är att direkt avsluta samtal som känns stressade eller konstiga, och att lägga på om någon ringer och säger sig komma från Swish.

Nästa uppmaning handlar om att aldrig logga in med Bank-ID eller säkerhetsdosa på någon annans uppmaning.

Kontakta och anmäl

Uppmaning nummer fyra är att alltid ta kontakt med banken om man misstänker bedrägeri.

– Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du kontakta din bank och polisanmäla händelsen, meddelar Swish via sin webbsida.

Den femte och sista uppmaningen är att besöka hemsidan Svårlurad, som är ett initiativ av Sveriges banker mot bedrägerier.

Den som följer dessa uppmaningar minskar avsevärt risken att förlora pengar på grund av bedrägerier.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen