Buss körde mot trafiken på motorvägen – passagerare i chock

2024 10 13

En buss från Västtrafik har kört mot trafiken på motorvägen.

Händelsen, som chockade flera passagerare, inträffade på torsdagseftermiddagen.

Bussen från Västtrafik körde på fel sida av motorvägen i flera minuter, rapporterar GP.

”Kunde gå illa”

Det är oklart varför bussen körde mot trafiken på motorvägen.

– Stora lastbilar och snabba bilar körde förbi, alla var medvetna om att det kunde gå illa, säger passageraren Edvin Mossdal, 16, till tidningen.

Han var på väg med bussen till Västra Frölunda när han plötsligt märkte att bussen körde på fel sida av motorvägen.

Dramatiken ska ha börjat i höjd med Jaegerdorffsplatsen, där busschauffören plötsligt körde av Oscarsleden på väg E45.

Därefter har han av okänd anledning kört upp på vägen igen, fast i motsatt riktning, rapporterar TV4.

Passagerare larmade polisen

Bussen tros ha kört på fel sida av vägen i mellan fem och sju minuter.

Under tiden var passagerarna skräckslagna, och några har ringt polisen. Andra satt tysta och undrade vad som försiggick.

Busschauffören lyckades de inte få kontakt med.

Chauffören försökte hålla sig till vägrenen, men var samtidigt tvungen att undvika mötande trafik.

– Han fick svänga omkring en massa. Man visste inte riktigt vad som skulle hända, säger Edvin Mossdal, enligt kanalen.

Polisen mötte upp

Mardrömsfärden tog så småningom slut när chauffören till sist körde av vägen och genom terrängen och återvände till bussens vanliga rutt.

Vid Frölunda Torg möttes bussen upp av polisen, eftersom passagerare hade slagit larm.

Det är inte klarlagt vad som har orsakat mardrömsfärden på fel sida av motorvägen.

Busschauffören har dock uppgett att han kände sig yr, och enligt polisen kan det röra sig om ett sjukdomsfall.

Chauffören har tagits ur tjänst. Varken Västtrafik eller polisen har lämnat någon ytterligare information om vad som har orsakat händelsen.

Arkivfoto: Victor Chartin

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Brutal värme” i Europa – då påverkas Sverige

2025 06 26

En värmebölja har dragit in över stora delar av Sydeuropa.

I Spanien och Frankrike har temperaturerna börjat stiga mot 40-gradersstrecket.

Spanska medier flaggar för extrema temperaturer på uppemot 45 grader i vissa delar av landet.  

– Spanien kommer att få det värst! Vid kusten kommer det förstås att vara lite svalare på grund av havsluften, men temperaturerna kommer fortfarande att ligga på runt 35 grader, säger meteorologen Charalampos Sarchosidis till Dagbladet.

– Efter helgen blir det brutalt för Paris, där termometern kan visa så mycket som 38 grader, fortsätter meteorologen och konstaterar att storstäder nästan blir obeboeliga när temperaturerna når så höga nivåer.

Sarchosidis uppmanar turister och lokalinvånare att fly till kusten.

– Annars blir värmen för utmanande. Vid kusten kan man undvika de värsta temperaturerna, och man kan svalka sig med ett dopp.

Sverige påverkas

Värmeböljan i Sydeuropa kommer att påverka Sverige.

I början av nästa vecka anländer den.

Det blir dock inte lika höga temperaturer som i södra Europa.

– I början på nästa vecka börjar varmare luft att strömma in söderifrån men det är ännu osäkert hur långt norrut varmluften tar sig, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg.

– På tisdag och onsdag ser det i alla fall ut att kunna bli högsommarvarmt i Götaland och möjligen även delar av Svealand med omkring 25 grader på flera platser.

FAKTA: Värmebölja

- Vad som kan betraktas som höga dagstemperaturer varierar stort mellan olika länder och klimat. Det finns heller ingen allmänt vedertagen internationell definition av värmebölja.

- I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med minst fem dagar i sträck med en högsta dagstemperatur på minst 25°. I fjällkedjan och nordligaste Sverige öster om fjällkedjan kan man acceptera dagstemperaturer något under 25° och ändå kalla det för värmebölja.

Källa: SMHI

Foto: RosZie resp GraphixMade

Text: Redaktionen


LARMET: Hundratusentals bilar kan förbjudas i Sverige

2025 06 26

Från och med den 1 juli träder nya EU-regler i kraft som syftar till att begränsa utsläppen av partiklar från bilar.

Nya standarder införs för bensin- och dieselbilar. Tuffare partikelgränser kommer att införas för både nyregistrerade och begagnade fordon.   

Nu höjs röster för att Sverige ska gå ännu längre.

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill att de högst tillåtna gränsvärdena för partikelutsläpp ska höjas kraftigt. FBB pekar på att nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Varnar: Hundratusentals bilar kan få körförbud

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

Nu svarar Transportstyrelsen.

Petra Wermström, myndighetens direktör för väg och järnväg, varnar för att över 100 000 dieselbilar kan få körförbud om kravet höjs till samma nivå som i exempelvis Tyskland.

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd, skriver Wermström i DN.

– Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, fortsätter hon.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år 

FAKTA: Sveriges nationella klimatmål

Etappmålen:

- Utsläppen år 2020 bör vara 40 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2040 bör vara 75 procent lägre än utsläppen år 1990.

Långsiktiga målet:

- Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. 

Läs mer om bilmarknaden här: Ekonomibladet

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen