Trafikverket går ut med varning i sju landskap

2021 11 07

Trafikverket varnar nu för svarta halkan – en extra förrädisk halka som väntas slå till i sju olika landskap.

Det som är särskilt problematisk med svarta halkan är att den inte syns och att den kommer blixtsnabbt när fuktiga vägbanor fryser till is varnar Trafikverket.

Minimera risken för olycka

– Nu skiftar väglaget snabbt. Vi halkbekämpar så snart behovet finns enligt våra krav på väglaget. Men för att minimera risken för olycka är det viktigt att som bilist anpassa körningen, till exempel hastigheten, efter väglaget och andra förutsättningar som gäller här och nu, förklarar Henrik Sundquist, enhetschef Underhåll på Trafikverket.

Varning i sju landskap

Varningen för svarta halkan avser sju olika landskap:

🔺 Dalarna

🔺 Gästrikland

🔺 Hälsingland

🔺 Härjedalen

🔺 Jämtland

🔺 Medelpad

🔺 Ångermanland

Tre särskilt farliga zoner

Svarta halkan förekommer särskilt ofta på vissa vägavsnitt.
– Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen. Den svarta halkan uppstår ofta när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger strax över noll. Då kan det frysa på vägbanan fastän det fortfarande är plusgrader i luften och på bilens termometer, förklarar Trafikverket i ett pressmeddelande.

Farligt att bromsa för skarpt

Trafikverkets talesperson Henrik Sundquist framhåller att det är viktigt att bilister inte bromsar för snabbt.

–  Minska farten, ratta varligt och gasa och bromsa mjukt, uppmanar han.

Trafikverket informerar även om att alla kan få en snabb bild av hur farligt det är på olika vägar genom att gå in på Trafikverkets webbplats. På en karta markeras vägarna med vilket väglag som råder enligt följande kategorier:

1) Inga problem

2) Risk för besvärligt väglag

3) Besvärligt väglag

4) Snö- och isvägbana

Fem viktiga råd

Myndigheten ger även följande råd till alla trafikanter:

▪Ta reda på hur det ser ut på vägarna

▪Anpassa hastigheten efter väglaget.

▪Håll extra avstånd till fordonet framför.

▪Ta det lugnt.

▪Kör om extra försiktigt ty i omkörningsfilen på mitträckesvägarna får saltet sämre verkan eftersom det inte bearbetas tillräckligt av fordon.

Omfattande rapportering

Trafikverket har cirka 800 vägväderstationer som är placerade över hela landet och som visar yttemperatur, daggpunktstemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet i realtid.

Foto: D. Smth

[yop_poll id="865"]

JUST NU: Vissa skolor förbjuds

2025 11 05

Skolor med utländska ägare ska stoppas i Sverige.

Det har regeringen och Sverigedemokraterna beslutat.

– Handel och investeringar används för att öka inflytande över andra länder. Av säkerhetspolitiska skäl vill därför regeringen och SD nu förbjuda utländskt ägande i skolväsendet, skriver företrädare för Tidöpartierna i SvD.

Hänvisar till säkerhetsläget

Regeringen och SD hänvisar till det allvarliga säkerhetspolitiska läget och att Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har varnat för riskerna med utländskt ägande i svensk grund- och gymnasieskola.

– En utländsk antagonist kan utnyttja nationella sårbarheter för egna intressen, vilka kan vara geopolitiska, ideologiska eller kriminella. I Sverige finns det ett väsentligt antal privata aktörer, både inhemska och utländska, i den offentliga sektorn, vilken är särskilt känslig då den är avgörande för samhällets funktionalitet, skriver FOI i en analys.

Myndigheten har identifierat följande sårbarheter i svenskt skolväsende:

- Skollagen somär en ramlagstiftning medger olika tolkningar

- Skolinspektionen har svårt att upptäcka och motverka antagonistiska aktörer för att den kompetens som skulle behövas finns hos andra myndigheter

- Det finns stora svårigheter att identifiera nationaliteten på ett företags huvudman eller ägarförhållanden utomlands.

LÄS MER: Sverige i historiskt avtal – “extremt negativt för Ryssland” 

”Ska inte tillåtas”

Nu kommer Tidöpartierna tillsätta en utredning som ska föreslå hur ett förbud ska utformas.

Förbudet bygger på ett förslag från Liberalerna.

– Främmande makt ska inte tillåtas att köpa upp vår viktigaste samhällsinstitution. Därför har Tidöpartierna enats om att gå vidare med Liberalernas förslag om att begränsa det utländska ägandet i skolan, skriver L-ledaren Simona Mohamsson på X.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen