20 oktober 2025

Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 22

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


1 november 2025

Varning för misstänkt SMS – gör så här om du får det

2025 11 01

Finansinspektionen går ut med en varning.

Finansinspektionen (FI) har den senaste tiden varnat för flera nya aktörer och metoder som syftar till att lura människor på pengar.

Många kontaktas via sms – och nu ger FI råd om hur man ska agera när man får ett misstänkt meddelande i telefonen.

Gör så här om du får misstänkt sms

FI varnar för metoden ”recovery rooms” som innebär att personer som redan har blivit utsatta för bedrägeri drabbas igen.

Om man redan har blivit utsatt bör man därför vara extra uppmärksam, inte minst om man erbjuds hjälp att få tillbaka sina pengar.

FI uppmanar bland annat de drabbade att se upp för misstänkta sms.

Om man får ett sms som verkar konstigt så ska man anmäla det på ett speciellt sätt, säger Moa Langemark, konsumentskyddsexpert på FI, till TV4.

– Vidarebefordra misstänkta meddelanden till 7726 – ett kortnummer som hjälper teleoperatörer att stoppa bedrägeriförsök, uppmanar hon, enligt kanalen.

Andra råd som riktas till alla, men i synnerhet till redan utsatta personer, är att aldrig lämna ut bankuppgifter samt att alltid kontrollera avsändaren (i sms, mejl eller telefon).

Se upp för löften som verkar för bra för att vara sanna, till exempel att du ska få tillbaka de pengar du blivit lurad på, mot en mindre avgift.

LÄS OCKSÅ: Oväntad upptäckt om salt - inte bara blodtrycket som påverkas

”Är särskilt cyniska”

Många bedragare återkommer alltså till personer som redan har blivit lurade, eftersom deras kontaktuppgifter sprids i kriminella nätverk.

Denna metod kallas för ”recovery room”, och avsändaren utger sig ofta för att representera en myndighet eller bank.

– Recovery rooms är särskilt cyniska eftersom de riktar sig till personer som redan förlorat pengar. Bedragarna utnyttjar hoppet om att få tillbaka sina pengar, men i själva verket handlar det om ett nytt bedrägeri, säger Moa Langemark i ett uttalande.

Utnyttjar människors oro

FI har hittills i år varnat för 148 aktörer som riktar in sig på konsumenter.

Förutom ”recovery rooms” så handlar det om en rad olika typer av bedrägerier, alltifrån falska lån till återhämtningsbedrägerier och aktietips.

Ofta lockas konsumenten till att betala en avgift i förskott mot löfte om snabba pengar eller lån utan kreditupplysning.

– Vi ser att bedragarna hela tiden hittar nya sätt att utnyttja människors oro eller vilja att förbättra sin ekonomi. Därför är det viktigt att vara extra försiktig när något låter för bra för att vara sant, säger Moa Langemark.

LÄS OCKSÅ: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

Foto: P Puvvukonvict

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland attackeras med Black Hawk-helikoptrar

2025 11 01

Ryssland uppges ha attackerats med hjälp av Black Hawk-helikoptrar.

Ukraina har utfört en vågad specialoperation med hjälp av Black Hawk-helikoptrar.

Ukrainska specialstyrkor har landet i områden som Ryssland säger sig kontrollera.

Attackerar med Black Hawk

Det är den ukrainska militära underrättelsetjänsten HUR:s specialstyrkor som har landat i staden Pokrovsk tidigare i veckan och genomfört en vågad operation, rapporterar Kyiv Post.

Trupperna anlända med Black Hawk-helikoptrar i delar av den strategiskt viktiga staden som Ryssland säger sig kontrollera.

– Ja, det skedde en landstigning. Flera grupper som använde USA-tillverkade Black Hawk-helikoptrar landade och gick in i distrikt som Ryssland påstod sig kontrollera, säger en källa inom Ukrainas försvarsmakt, enligt tidningen.

Specialstyrkorna har haft i uppdrag att återställa försörjningslinjer och stabilisera frontlinjen.

– Det viktigaste målet med operationen var att återöppna kritiska logistikrutter som försörjer ukrainska enheter, enligt källan.

LÄS OCKSÅ: Kaos i Ryssland - flygplatser stängs efter massattack

Ryssland hävdar att attacken stoppats

En video i sociala medier visar hur minst tio ukrainska soldater kliver ur en helikopter.

Ryssland har på lördagen hävdat att de har "stoppat ett försök av Ukrainas militära underrättelsetjänsts specialstyrkor att landa" nära Pokrovsk.

De hävdar också att alla 11 soldater som anlände med helikopter har dödats.

Men uppgifterna dementeras av Ukraina, som också har dementerat uppgifter om att hela staden har omringats.

– Gerasimov [chefen för generalstaben för de ryska väpnade styrkorna] ljuger – precis som han gjorde för några dagar sedan när han berättade för Putin att Pokrovsk var omringat, säger underrättelsekällan, enligt tidningen.

Viktig och omstridd stad

Pokrovsk beskrivs som en strategiskt viktig stad som inte kontrolleras fullt ut av vare sig Ryssland eller Ukraina.

Det har tidigare i veckan rapporterats att ryskt infanteri har infiltrerat staden och utlöst gatustrider.

Ukraina har sagt att situationen i Pokrovsk är ”svår”, och enligt DeepState är hälften av staden fortfarande omstridd.

LÄS OCKSÅ: USA tar chockerande beslut - "hot mot demokratin"

Foto: Acroterion Wikimedia

Text: Redaktionen