Plötslig rusning – populär klädbutik öppnar

2024 10 26

Ett mycket populärt klädmärke har öppnat en pop-up butik i Stockholm.

Och intresset är enormt.

Det är Djerf Avenue - influreraren Matilda Djerfs skapelse - som leder till hysteri i centrala Stockholm.

Butiken har öppnat vid Norrmalmstorg och köerna sträcker sig långt utanför butiken.

Det rapporterar Expressen.

Många på plats

Många svenskar från olika håll i landet är på plats för att få en chans att köpa Djerfs produkter.

Det handlar om allt från hårvårdsprodukter till kläder där efterfrågan är stor.

– Jag gillar att de har olika modeller och man blir aldrig besviken när man får hem något, kvalitén är så fin och passformen är som man trott, säger en person som besöker pop up-butiken till Expressen.

Två veckor

Pop up-butiken kommer att hålla öppet i ungefär två veckor mellan den 26 oktober och 10 november.

– Läget känns väldigt roligt, då vi nu är mitt i stan, och vi ser fram emot att välkomna både vår community och nya kunder som ännu inte har tagit del av Djerf Avenue, säger Matilda Djerf till ELLE Sverige.

Svenskt märke

Djerf Avenue förklarar så här om märket:

– Vi är Djerf Avenue - ett svenskt, icke-säsongsbaserat, ready-to-wear-varumärke som vill leverera tidlösa och hållbara plagg. 

– Med en förkärlek till vintage och basplagg vill vi personifiera den självsäkra, eleganta och avslappnade personen på språng.

Besök av superkändis

Förra året öppnade Djerf Avenue en pop up-butik i New York City.

Då fick man bland annat besök av supermodellen Hailey Bieber.

– Kom för att se ängeln Matilda Djerfs pop i NYC, framhöll Bieber då enligt Aftonbladet.

Matilda Djerf är en mycket populär influerare med över tre miljoner följare på Instagram.

Så här säger hon om sin resa:

– När jag var liten rotade jag alltid igenom min mammas garderob, och övertalade henne sedan om att ett par stövlar med klack var absolut nödvändiga för min outfit.

– Stövlarna var bruna och klacken syntes knappt, men jag var besatt av dem. Jag tror att min dröm om att starta ett klädmärke började där någonstans, och sedan dess har det varit något som jag alltid har arbetat mot.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 10

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 10

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen