Samsung uppmanar användare: Gör detta med telefonen

2024 10 27

Samsung-användare som upplever att mobiltelefonen går långsamt får nu flera tips.

Efter att man har haft sin mobiltelefon ett tag så är det inte ovanligt att känna att den börjar fungera allt långsammare.

Istället för att köpa en helt ny mobiltelefon så finns det saker som man kan göra för att få fart på sin telefon igen.

Det meddelar Samsung.

Gör detta

För den som upplever att telefonen går långsamt riktar Samsung följande uppmaning:

– Du kan hålla koll på telefonens prestanda med hjälp av funktionen Batteri och enhetsvård, framhåller mobiljätten.

– Den ger en översikt över batteri, lagringsutrymme, RAM-minne och säkerhet. För snabbare och bättre prestanda kan du också ställa in telefonen så den optimeras automatiskt.

Följ dessa steg

Samsung fortsätter.

– Innan du börjar, se till att din mobilenhet och dess appar har de senaste uppdateringarna. För att uppdatera, följ dessa steg:

- Gå till Inställningar> Programvaruuppdatering.

- Tryck på Hämta och installera. 

- Följ anvisningarna på skärmen.

Förbättrar prestandan

Nästa steg i processen är att sätta “snabboptimering” i arbete.

Snabboptimeringsfunktionen förbättrar telefonens prestanda genom att identifiera appar som använder för mycket batteri. 

Den rensar också bort onödiga objekt från minnet, raderar onödiga filer och stänger appar som körs i bakgrunden.

Det går snabbt och enkelt att optimera din telefon.

Följ Samsungs steg:

- Gå till Inställningar > välj Batteri och enhetsvård.

- Tryck på Optimera nu och välj därpå Klart. 

Rensa lagringsutrymmet

Ett annat sätt att få telefonen att fungera bättre är att med jämna mellanrum rensa lagringsutrymmet.

– Om du är orolig över att din telefon överbelastas med onödiga restfiler, då är det dags att rensa lagringsutrymmet enligt anvisningarna nedan, framhåller Samsung.

- Gå till Inställningar> Välj Batteri och enhetsvård.

- Tryck på Lagring och sen på kategorin som har de objekt du vill radera

- Markera cirklarna och bocka av de objekt som du vill ta bort. Du kan välja så många du vill.

- Tryck Ta bort när du gjort dina val och välj sedan Ta bort igen för att bekräfta dina val.

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen