Vanlig miss i svenska hushåll – betalar flera tusen kronor i onödan

2024 10 29

Många svenskar har mycket högre elräkning än vad som är nödvändigt.

Folk betalar för mer än vad man egentligen behöver.

Den upptäckten gjordes av ett antal hyresgäster i Malmö som efteråt inlett något av ett lokalt el-uppror – och som nu uppmanar alla hushåll i hela landet att agera.

En av dem noterade nämligen att flera tusen kronor betalas i onödan – och han är långt ifrån ensam, rapporterar Dagens Nyheter.

Fakturerar för "potential"

Vid en granskning av elräkningen upptäckte hyresgästen Peter Nord att han betalar för 20 ampere.

Men på elcentralen står det bara 16 ampere.

Peter Nord betalar alltså för ett högre amperetal än vad behovet kräver och vad som är möjligt.

Han menar att elnätsbolaget därmed fakturerar honom för vad man kan leverera, inte vad som faktiskt görs.

– Även om jag hade velat ha 20 ampere, så kan jag inte få det, för jag har bara 16 i lägenheten, säger Peter Nord till tidningen.

Eon: Ansvaret på kunden

De fyra extra amperen, som mäter hur mycket ström som förbrukas, kostar drygt 1 300 kronor om året i elnätsavgift. För hela lägenhetshuset blir det 122 200 kronor.

Att ett hushåll i en lägenhet använder mer än 16 ampere är ovanligt.

Enligt hyresvärden Volito går det att skruva ned om man vill spara pengar – men för det tas det ut en avgift på 1 000 kronor.

Man måste alltså betala för att slippa betala.

Eon medger att situationen är knepig, men skjuter ifrån sig ansvaret.

– Det är kunden, som i detta fall är lägenhetsinnehavaren, som har ansvar för att kolla upp vilken säkring man har. Det kan bli problem i ett hyreshus, för där har hyresvärden oftast redan valt vilken säkring det ska vara, säger Gustav Wengen, avdelningschef för kund och marknad på Eon, till DN.

Bixia: matcha behovet

Huvudsäkringen avgör hur mycket el du kan använda. Har man en för liten kan den gå sönder om man överskrider elförbrukningen – och har man en för hög kan man göra som Peter, det vill säga betala för mycket.

– Genom att välja en huvudsäkring som matchar dina behov av el kan du sänka dina energikostnader. Att ha för högt säkringsabonnemang innebär elnätskostnader som är högre än de behöver vara, förklarar elhandelsbolaget Bixia.

Många privatpersoner behöver bara 16

En normal energiförbrukning för en villa ligger på cirka 20 000 kWh per år. Det innebär ofta att 20 ampere är nödvändigt.

I en lägenhet ligger dock förbrukningen i snitt mellan 2 000 kWh och 5 000 kWh per år.

– De allra flesta privatpersoner med enbart hushållsel – utan någon form av elvärme eller värmepump – klarar sig alltså med en huvudsäkring på 16 A, menar Bixia.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen