Många svenskar får för lite i lön – på grund av detalj

2024 11 04

Mängder med anställda går i onödan miste om flera tusen kronor i lön.

Det konstaterar Fackförbundet Akavia.

En ny undersökning visar att skillnaden i lön för närliggande titlar för likartade jobb kan vara enorm – uppemot 25 000 kronor i månaden.

Ändå är det väldigt få som förhandlar om sin jobbtitel. Bland akademiker är det blott 1 av 10 som gjort det.

– Merparten av jobbtitlar på arbetsmarknaden är inte skyddade, utan det är arbetsgivaren själv som beslutar vilken titel en viss roll ska ha, säger Caroline Lindeberg, förhandlare och löneexpert på Akavia, i ett uttalande.

– Vi ser att väldigt många anställda har en lägre titel än vad deras faktiska arbetsuppgifter innebär. Det har en stark inverkan på lönenivån.

Stor skillnad mellan "chef" och "ansvarig"

Genomgången visar att exempelvis en kommunikationsstrateg tjänar 9 000 kronor mer i snitt än en kommunikatör. För en enhetschef är lönen i snitt 12 000 kronor mer än för en sektionschef.

Dessutom skiljer sig snittlönen mellan systemutvecklare, programmerare, systemvetare och utvecklare – trots att man ofta har samma arbetsuppgifter och ansvar.

Särskilt stor är även skillnaden mellan “chef” och “ansvarig”. Den som är kommunikationschef kan exempelvis räkna med 19 000 kronor mer än en kommunikationsansvarig.

– Just i fallet ansvarig och chef är det viktigt att komma ihåg att en roll som chef inte behöver innebära att du har personalansvar. I stället handlar det om att du är ytterst ansvarig för ett visst område, säger Caroline Lindeberg.

– Är du till exempel ensam i din roll på en ekonomiavdelning och har titeln ekonomiansvarig samtidigt som du i praktiken har samma arbetsuppgifter som motsvarande roll som ekonomichef i ett annat bolag är det läge att lyfta detta med din chef.

Uppmaningen: Förhandla om din titel

Men det är inte bara lönen som påverkas av din titel.

Vid organisationsförändringar, omplaceringar eller rekryteringsprocesser kan en onödigt “dålig” titel också vara till en nackdel.

– Det är aldrig för sent att börja förhandla om din jobbtitel. Även om byte av titel inte innebär högre lön i din nuvarande roll kan det göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden och göra stor skillnad vid jobbyte. 

– Söker du nytt jobb, prata lön sent i processen. På så sätt har du tid att se om titel och arbetsuppgifter stämmer överens och har ett bra läge att diskutera titel i samband med att du också diskuterar ditt löneanspråk, säger Caroline Lindeberg.

Foto: LinkedIn Sales Solutions

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen