40 000 fordon raderas från bilregistret – ”hur är det ens tillåtet?”

2024 11 05

Tiotusentals fordon i Sverige “befrias” från ansvariga ägare.

Aldrig förr har Transportstyrelsen strukit så många fordon från vägtrafikregistret som myndigheten har gjort under 2024.

Det innebär att det är fritt fram för vem som helst att göra mer eller mindre vad man vill med de berörda bilarna.

Avregistreringen sker bland annat när Transportstyrelsen inte vet var bilarna befinner sig, rapporterar Sveriges Radio.

En direkt följd är att dumpade skrotbilar bara står kvar eftersom ingen ägare längre kan uppmanas att ta bort dem.

"Helt barockt"

Hittills har 43 000 fordon i år avregistrerats av Transportstyrelsen. Senaste tio åren har man legat på ungefär 10 000 varje år.

Rekordbeskedet kritiseras bland annat av Jonas Skarhagen i Småland som blivit offer för två dumpade skrotbilar på sin arbetsplats.

Bilarna, som nu är helt sönderslagna, har tidigare tillhört en misstänkt “målvakt”. 

Att de nu avregistreras får bland annat följden att Jonas Skarhagen inte längre kan få hjälp av Kronofogden för att forsla bort dem.

Han kallar Transportstyrelsens beslut för “helt barockt” och ifrågasätter “hur man ens tillåter det”.

Vi får inte flytta fordonen och det är ingen som vill ta emot dem om inte vi kan visa att vi äger dem. Och man kan inte rikta krav mot ägaren när fordonen inte är registrerade på någon, säger Jonas Skarhagen till radion.

Kan stå och läcka olja

Enligt Transportstyrelsen själva riktas åtgärden just mot bilar som ägs av bilmålvakter.

Myndigheten vill dock inte se det som att man “ger upp” utan att man eftersträvar ett “korrekt vägregister”.

Samtidigt bekräftar man risken att avregistrerade fordon kan innebära en miljöfara när de står och läcker olja i naturen.

– Och där är det ju naturligtvis ett arbete som görs med både kommuner och övriga samhällsfunktioner runt om i landet som behöver hjälpas åt för att hitta de här eventuella miljöbovarna, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen, till SR.

Foto: Holger Ellgard

Ej att förväxla med avställning

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret.

Den vanligaste orsaken till att så sker är att fordonet skrotas.

Vanligtvis ansöker ägaren själv om att avregistrera sin bil. Förutom skrotning kan det till exempel ske om man bygger om bilen.

– Avregistrering ska inte förväxlas med avställning, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Foto: A. Nygård

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen