Enorm summa pengar på väg att brinna inne – skulle gått till bilägare
2024 12 04
En halv miljard kronor som skulle gått till bilägare riskerar att brinna inne.
Det menar Riksförbundet M Sverige knappt fyra månader efter att regeringen tidigare i år införde en ny skrotningspremie för att påskynda omställningen till eldrivna fordon.
Vid tillfället avsattes 250 miljoner kronor för skrotning av 25 000 bilar 2024 – och samma anslag bekräftades för kommande år.
Men till dags dato har inte ens en procent av de tillgängliga medlen betalats ut.
Därmed riskerar totalt närmare en halv miljard kronor att brinna inne, hävdar konsumentorganisationen.
– Kombinationen av en skrotningspremie och en klimatbilsbonus finns bara i fantasin. I verkligheten är det två helt olika insatser. Det är illa att politiken låter personlig prestige gå före reell klimatfördel. Med en bättre utformad skrotningspremie hade man kunnat återvinna 25 000 bilar, i stället blir det nästan noll, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, i ett uttalande.
10 000 kronor på ett villkor
Skrotningspremien innebar att privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor skulle få ta del av 10 000 kronor – förutsatt att man i samband med skrotningen köper eller leasar en ny eller begagnad elbil.
– Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i somras.
– Att snabbt kunna ställa om vår fordonsflotta är helt centralt för att Sverige ska lyckas nå hela vägen ner till nettonollutsläpp senast år 2045.
Kräver ny premie
De första två månaderna efter att premien infördes hade 78 premier beviljats. Det omfattar 780 000 kronor – tre promille av de 250 miljoner kronor anslagna för 2024.
Nu uppmanar M Sverige att diskussionen tas upp i regeringen på nytt. Man kräver en skrotningspremie på 10 000 kronor – utan villkor samt ett rejält stöd som gör det möjligt för privatpersoner att köpa elbil.
– Det finns både miljö- och trafiksäkerhetsskäl att skrota ut de äldsta bilarna, och ge människor en chans att köpa upp sig lite. Den aspekten har man helt missat och i stället fått för sig att människor direkt tar steget till en nästan ny elbil för ett par hundra tusen kronor. Men så ser verkligheten inte ut. Att så få kunnat nyttja stödet är ett så tydligt facit som går att få, säger Carl-Erik Stjernvall.
Foto: Frida Drake resp Ninni Andersson, Regeringskansliet
Text: Redaktionen