Så många likörpraliner kan du äta – sedan får du inte köra bil

2024 12 12

För två år sedan stoppade polisen en lastbilschaufför i skånska Skurup.

Hans utandningsprov visade 0,3 promille – över gränsen för rattfylleri.

Enligt chauffören själv hade han ätit ett tjugotal kaffe- och likörpraliner innan han gav sig ut på vägarna.

Den ursäkten dög inte för tingsrätten som dömde honom till 10 000 kronor i böter, skriver Teknikens värld.

Nu har tidningen slagit fast hur många spritpraliner man egentligen kan äta till jul innan man måste låta bilen stå.

Måste svepas direkt

Det korta svaret är att en man som väger 84 kilo, vilket är svenska mäns genomsnittsvikt, kan svepa 51 spritfyllda praliner (410 gram).

Därefter når man sannolikt gränsen för rattfylleri i Sverige, som ligger på 0,2 promille alkohol i blodet.

För kvinnor med snittvikten 67 kilo är den magiska siffran 34 likörpraliner, eller 270 gram.

Chokladen måste dessutom ätas i mer eller mindre ett svep för att ge långvarig effekt. Uträkningen innebär också att lastbilschaffisen i Skurup måste ha ätit ett 70-tal praliner, snarare än de drygt 20 han själv påstod.

"Måste äta stora mängder"

Hunter Abbott, tidigare racerförare och numera alkoholexpert på AlcoSense, har tagit del av studien.

Han är även rådgivare till Storbritanniens transportsäkerhetsråd. 

– Man behöver äta stora mängder praliner för att vara i riskzonen för rattfylleri. Men som vanligt gäller försiktighetsprincipen i trafiken, även om små mängder likörpraliner inte utgör någon egentlig risk, är det alltid bäst att undvika att köra om alkohol konsumeras, säger Hunter Abbott till Teknikens värld.

LÄS MER: Så mycket julmust kan du dricka – sedan blir det rattfylleri

Proteststorm

Choklad med alkohol är en omdiskuterad fråga bland svenska folket. Inte minst när det gäller den populära Aladdin-asken.

För tio år sedan försvann klassiska körsbärslikören tillsammans med trillingnöten, vilket orsakade en proteststorm.

– Vi visste att trillingnöt och körsbär i likör var älskade praliner, men vi hade aldrig föreställt oss de här reaktionerna, sade Henrik Helander, då marknadschef för Aladdin, till Dagens industri.

Så räknar du ut

Än idag finns dock både rom och alkohol i Aladdins innehållsförteckning. Klassiska likörtryffeln är som bekant kvar, liksom romrussin.

Men ät alltså inte mer än smärtgränsen om du ska sätta dig bakom ratten.

Du får fram promillehalten genom att använda det som kallas Widmarks formel.

“Multiplicera personens kroppsvikt i gram med en konstant som för män är 0,68 och för kvinnor 0,55. Dividera därefter alkoholmängden i gram med produkten i föregående uträkning. Multiplicera därefter med tusen. Nu har du promillehalten”, skriver Teknikens värld.

Foto: O. Toche resp Mondelez International

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen