Vill se europeiska soldater i Ukraina – Zelenskyj i stormöte

2024 12 15

Volodymyr Zelenskyj ska delta i ett stormöte med flera västerländska ledare om att skicka europeiska soldater till Ukraina.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj kommer att träffa ett flertal västerländska ledare på onsdag.

Flera europeiska ledare, samt Natos generalsekreterare Mark Rutte, kommer att träffas i Bryssel på onsdag kväll, rapporterar Politico.

Detta efter att USA:s nyvalda president Donald Trump ställt krav – om europeiska fredsbevarande styrkor i Ukraina.

Flera ledare deltar

Förutom Zelenskyj och Rutte kommer alltså flera av Europas ledare att delta i mötet.

Det handlar om Tysklands förbundskansler Olaf Scholz, Frankrikes president Emmanuel Macron, Polens president Andrzej Duda, Europarådets ordförande António Costa och Europakommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

Enligt uppgifter från Reuters kommer även Italiens och Storbritanniens premiärministrar, Giorgia Meloni och Keir Starmer, att delta i mötet.

Mötet har planerats in efter att Donald Trump satt press på Europa angående de europeiska ländernas roll efter ett eventuellt fredsavtal.

Krav från Trump

Donald Trump vill att europeiska länder ska övervaka ett eventuellt framtida fredsavtal mellan Kiev och Moskva, enligt tidningen.

Trump vill att Europa ska ta det ansvaret genom att skicka fredsbevarande soldater till Ukraina, efter ett eventuellt fredsavtal.

Detta ska Trump ha framfört till Zelenskyj och Franrikes president Macron i samband med återinvigningen av Notre-Dame i Paris den 7 december, rapporterar Kyiv Independent.

Macron har även varit i Warszawa på torsdagen och diskuterat frågan med Polens premiärminister Donald Tusk. Tusk har dock i efterhand sagt vid en pressträff att Polen inte har några sådana planer för tillfället.

I samband med återinvigningen av Notre-Dame ska Donald Trump även ha framfört att han inte vill släppa in Ukraina i Nato, enligt tidningen. Han ska dock samtidigt ha understrukit vikten av att Ukraina förblir starkt.

Foto: President of Ukraine Office resp V. Razom

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen