Vill chockhöja böter för bilister

2024 12 15

Ett livsfarligt beteende i trafiken är alltjämt vanligt bland bilister, och vissa anser att bötesbeloppet behöver chockhöjas.

Rattsurfning, alltså att surfa på mobilen medan man kör bil, är fortfarande ett väldigt vanligt problem på svenska vägar.

Detta trots att beteendet anses väldigt farligt och kan leda till allvarliga olyckor.

Bötesbeloppet för rattsurfning ligger idag på 1 500 kronor, men vissa anser att det bör höjas, rapporterar SR.

Leder till många olyckor

Enligt polisen finns det mycket som talar för att rattsurfning leder till många olyckor, även om man inte alltid vet med säkerhet hur vanligt det är.

– Vi kan ju ana många gånger att det är sådant här inblandat i olyckor, även om man inte kan bevisa det. Vi får ju många samtal om vingliga färder där det också är väldigt troligt att personen har suttit med mobiltelefoner eller liknande, säger Andrea Tufvesson, trafikpolis i Linköping, till radiokanalen.

Allt fler bötfälls för rattsurfning, men trots det har polisen svårt att komma åt problemet.

Vill höja bötesbeloppet

Den som åker dit för rattsurfning måste betala ett bötesbelopp på 1500 kronor.

Men i exempelvis Norge är beloppet betydligt högre, rapporterar radiokanalen.

Där får man över 10 000 svenska kronor i böter för rattsurfning.

Andrea Tufvesson menar att även Sverige bör gå i den riktningen om man verkligen vill få stopp på rattsurfandet.

– Det är ju tråkigt att man ska behöva göra det på det sättet för att man ska förstå det, men då kanske det faktiskt ger lite kraft.

”Lika farligt som att köra med alkohol i kroppen”

Rattsurfning är alltså ett allvarligt problem i trafiken. Polisen har noterat att beteendet är extra vanligt bland yngre förare, vilket GP tidigare har rapporterat.

– Enligt mig är det lika farligt att köra med alkohol i kroppen, som att ta bort blicken från trafiken, säger Håkan Klingborg, inspektör vid trafikpolisen, till tidningen.

Att rattsurfa har varit förbjudet sedan den 1 februari 2018, men polisen har alltså fortfarande svårt att få stopp på beteendet.

Detta trots att rattsurfning medför enorma risker.

Om man kör i 70 kilometer i timmen och bara tittar på mobilen i 2 sekunder så hinner man rulla 40 meter, uppger Trygg Hansa. Reaktionsförmågan sänks också avsevärt när man håller på med mobilen samtidigt som man kör, enligt försäkringsbolaget.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen