RASERI MOT TAXIBOLAG: ”Agera innan det är för sent”

2024 12 20

Taxibranschen är hårt pressad i Sverige.

På åtta år har Taxi Stockholm tappat cirka 3 miljoner resor.

Det är framför allt taxibolagen Bolt och Uber som tagit marknadsandelar från andra bolag i Sverige. 

Appbolagens enkla bokningssystem och billiga priser lockar över kunderna.

Samtidigt växer kritiken mot Bolt och Uber.

En granskning från Expressen visar att bolagens taxiförare lever ett mycket hårt liv i Sverige.

Många förare kommer från länder som Pakistan, Iran, Irak och Afghanistan. Enligt de nuvarande arbetstillståndsreglerna måste de tjäna 80 procent av en svensk medianlön för att få stanna i landet.

Det motsvarar 28 480 kronor i månaden i dag. 

För att komma upp i summan tvingas taxiförarna ofta jobba 12 timmar per dag. 350 till 400 timmar i månaden är inte ovanligt, enligt Expressens granskning.

Samtidigt tjänar Uber och Bolt miljarder. Ubers rörelseresultat för 2023 landade på 44 miljarder kronor.

Bolag riskerar att slås ut

Nu har Svenska Taxiförbundet fått nog av Bolts och Ubers verksamhet.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet, uppmanar Sveriges politiker att vidta åtgärder för att göra taximarknaden rättvis och hållbar.

Alla aktörer måste följa samma spelregler, betonar Kalderén.

– Plattformsbolag, vars affärsmodell leder till att de kan undvika skatt och moms, skapa tveksamma anställningsvillkor där socialt ansvar sätts på undantag, undergräver marknaden för seriösa bolag som riskerar slås ut, säger han.

”Agera innan det är för sent!”

Enligt Kalderén är det inte för sent att vända utvecklingen.

– Vi vill rikta en tydlig uppmaning till ansvariga politiker på den nationella nivån: Verktygen finns i lagstiftningen. Myndigheter som Skatteverket, Polisen, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket har möjlighet att agera. Men det behövs politisk handlingskraft för att sända de rätta signalerna och öka myndighetskontrollen för att främja en socialt hållbar taxinäring, säger han och tillägger:

– Då kan vi också säkerställa att det finns förutsättningar för regioner och kommuner att kunna handla upp samhällsviktiga resor som skolskjuts, färdtjänst och sjukresor av seriösa företag. Agera nu – innan det är för sent!

Foto: B. Waldemar

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Befolkningskollaps väntar Ryssland – här är sjuka siffran

2025 09 18

Ryssland står inför enorma demografiska utmaningar.

Vladimir Putin har en rad problem att lösa under de kommande åren.

Kriget i Ukraina går inte riktigt som Kreml hade tänkt sig – och allt fler tecken kommer om att den ryska ekonomin mår dåligt.

Även befolkningskrisen blir allt värre – och nya siffror visar att det kan röra sig om en nära förestående kollaps.

Siffror visar

Uppgifter från Ukrainas underrättelsetjänst som har sett interna dokument från Moskva tyder på att det råder stora problem.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att Ryssland står inför en demografisk kris som kan leda till att landets befolkning minskar med minst 25 procent under de kommande 50 åren, rapporterar Kyiv Post.

"På bekostnad av folket"

HUR uppger i ett uttalande på torsdagen att ryska företag redan kämpar med brist på arbetskraft, samtidigt som yrkesskolorna saknar elever. 

De mest dystra demografiska indikatorerna rapporteras från Rysslands Fjärran Östern, där ett stort antal män har skickats för att strida i Ukraina.

– Ett sådant tillvägagångssätt visar än en gång Kremls ovilja att avsluta kriget mot Ukraina och istället fortsätta det på bekostnad av Rysslands förtryckta folk, liksom män från ockuperade ukrainska territorier, framgår av rapporten.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

“Kommer bli så”

Även den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council har reflekterat kring frågan.

Så här låter det från tankesmedjans Harley Balzer:

– Rysslands framtid kommer att präglas av en mindre befolkning, menar Balzer. 

– Rysslands president Vladimir Putins krig har i praktiken garanterat att Rysslands befolkning under kommande generationer inte bara kommer att bli mindre, utan också äldre, mer sårbar och mindre välutbildad.

Inga tecken

Det rådande kriget i Ukraina sätter press på Rysslands ekonomi och demografi.

Det finns dock inga tecken på att kriget skulle vara på väg att ta slut inom en överskådlig framtid.

Läs mer: Kreml: Situationen i Västeuropa är katastrofal

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen