Rekordsiffror för succébil – kan passera Tesla

2025 01 02

En utmanare till Tesla avslöjar nu att man sålt hela 4,25 miljoner bilar under 2024.

Under nyårsdagen står det klart att Tesla utmanas allt mer om titeln som världens populäraste elbil.

Ökat 41 procent

Det handlar om den kinesiska succébilen BYD som ökar allt mer i popularitet.

– BYD, som står för Build Your Dreams, har slagit nytt månadsrekord i december, uppger Bloomberg News.

Under månaden som nyss avslutades sålde företaget 509 440 elbilar och elhybridbilar.

– Den totala försäljningssiffran på årsbasis har ökat med 41 procent, enligt TV-kanalen.

18 miljoner invånare

Elbilsföretaget som startade 2003 har sitt högkvarter i kinesiska Shenzen som med sina 18 miljoner invånare är landets tredje största stad efter Shanghai och Beijing.

Med hjälp av statliga subventioner och lågpriskampanjer försöker BYD nu att gå förbi Tesla som världens mest sålda elbil.

BYD har ökat sin personbilsförsäljning kraftigt varje år 2020, 2021, 2022, 2023 och nu även 2024.

Av BYD:s 4,25 miljoner bilar är 1,76 miljoner rena elbilar. Det kan jämföras med Tesla som levererade 1,81 miljoner elbilar under 2023.

Strax bakom Tesla

Efter BYD:s kraftiga försäljningsslutspurt i oktober, november och december hoppas företaget nu på att slå Tesla som väntas komma med sina försäljningssiffror inom en vecka.

Elon Musks elbilsföretag måste uppnå 515 000 bilar för att klara sitt tillväxtmål men analytikerna tror att man kommer att uppnå 510 000.

Fram till och med september låg Tesla etta före BYD.

Tesla hade då sålt 1,28 miljoner rena elbilar jämfört med BYD:s 1,16 miljoner. 

Slavliknande villkor

BYD:s stora ökningar gör att man även har chans att passera världens största biltillverkare alla kategorier, det vill säga Ford och Honda, som även säjer fossilbilar.

Det kinesiska bilföretaget når för första gången upp till över 100 miljarder USA-dollar i intäkter.

BYD anklagas dock för att ta till förfärliga metoder för att pressa upp sina resultat.

– I Brasilien som är en av BYD:s största utlandsmarknader granskas BYD efter anklagelser om slavliknande förhållanden för arbetare vid en ny fabrik för elbilar, rapporterar Business Standard.

Foto: M. Förtsch

Text: Redaktionen


Lyxbilstillverkare varnar – hotas av konkurs

2025 09 14

Jaguar Land Rover befinner sig mitt i en kris.

En cyberattack mot Jaguar Land Rover, JLR  har tvingat fabriker och datasystem att vara stillastående och skapat en kris som sprider sig genom företagets leverantörskedja.

Attacken, som först upptäcktes den 1 september, ledde till att JLR stängde ned sina IT-system och produktionslinjer globalt.

Nu har det gått ännu längre där flera leverantörer förväntas gå i konkurs, rapporterar BBC.

Stoppat produktionen

Med produktionen stillastående i nästan två veckor riskerar tusentals jobb att försvinna, och företaget står inför en allvarlig kris.

De primära fabrikerna i Solihull, Halewood och Wolverhampton väntas stå stilla åtminstone till onsdag medan skadorna utreds, medan 34 000 anställda i Storbritannien har tvingats hålla sig hemma.

– Vi stängde ned nätverken medvetet för att skydda dem från skada, säger en talesperson för JLR, till BBC.

Men eftersom produktionen är starkt automatiserad har bilar inte kunna byggas, och försäljningen har påverkats kraftigt.

Leverantörer i fara

JLR:s leverantörer, många små och medelstora företag, drabbas hårt av stoppet.

Experter varnar för att vissa riskerar konkurs om krisen fortsätter och JLR:s framtid är fortfarande oklar.

– Vissa av dem kommer att gå under. Jag skulle inte bli förvånad om vi såg konkurser, säger Andy Palmer, tidigare chef på Aston Martin och senior chef på Nissan, till mediebolaget.

Han befarar att leverantörer redan har börjat minska personalen för att hålla kostnaderna nere.

En chef hos en mindre JLR-leverantör, som vill vara anonym, bekräftar för BBC att 40 personer redan har sagts upp – nästan hälften av arbetsstyrkan.

Krav på statlig hjälp

Politiker och fackföreningar uppmanar nu regeringen att agera för att skydda jobb.

– Det som började hos några onlinesystem sprider sig nu genom leverantörskedjan och hotar likviditeten, vilket kan förvandla en kortvarig chock till långsiktig skada, säger Labourföreträdaren Liam Byrne.

Unite, fackföreningen som organiserar fordonsarbetare, kräver ett korttidsstöd där staten subventionerar löner tills JLR och leverantörerna är i full drift igen.

Foto: L Clarysse

Text: Redaktionen


JUST NU: Trump hotar med kraftiga prisökningar i hela Europa

2025 09 14

Ett nytt besked från Donald Trump kan slå hårt mot europeiska konsumenter.

Donald Trump trappar upp kampen mot höga läkemedelspriser i USA – men strategin kan innebära att resten av världen får betala mer.

Presidenten vill att amerikanska patienter ska sluta “subventionera” läkemedel åt resten av världen.

För att nå dit hotar han nu läkemedelsbolagen med handelspolitiska åtgärder om de inte höjer sina priser i Europa och andra rika länder, rapporterar CNN.

– Presidenten kommer att säga att ni läkemedelstillverkare inte får sälja här om ni inte säljer i Europa till ett högre pris. Sluta vara villiga att sälja till dem så billigt, säger USA:s handelsminister Howard Lutnick i en intervju med The Axios Show.

Strategi återupplivas

Förslaget innebär att företagen ska balansera prissättningen globalt så att de amerikanska konsumenterna kan få billigare mediciner.

Trump försökte redan under sin första mandatperiod införa ett system där amerikanska Medicare skulle betala samma pris som de lägsta nivåerna i jämförbara länder – det så kallade “Most Favored Nation”-priset.

Förslaget stoppades dock i domstol och skrotades senare av Bidenadministrationen.

I maj i år återkom Trump med en presidentorder där han krävde att läkemedelsbolagen skulle erbjuda amerikanska patienter det lägsta internationella priset eller riskera sanktioner.

– Spelet är över, tyvärr, sade Trump då och riktade kritik mot EU:s hårda priskontroller.

Ökade priser i Europa

En del läkemedelsbolag i Europa har redan börjat agera.

I augusti meddelade läkemedelsföretaget Eli Lilly att man höjer priset på viktminskningsmedlet Mounjaro i Storbritannien.

– Det här ombalanseringsarbetet kan vara svårt, men det betyder att priserna på läkemedel som betalas av regeringar och sjukvårdssystem måste öka inom andra utvecklade marknader för att kunna minska i USA, skriver Eli Lilly i ett uttalande.

Kritik mot förslaget

Branschorganisationen PhRMA stöder tanken på att andra länder ska betala mer men varnar för Trumps prisstrategi.

De menar att det kan slå tillbaka mot den amerikanska läkemedelsindustrin.

Experter är dessutom tveksamma till om Trump ens har befogenhet att styra priser internationellt, och juridiska utmaningar ses som oundvikliga.

Foto: White House Official

Text: Redaktionen