Sveriges sämsta elbolag – värst på hela listan

2025 01 03

Hundratals anmälningar har strömmat in till Konsumentverket.

Kritiken handlar om ett elbolag som lurar kunder att ingå nya avtal. Framför allt ska många äldre ha blivit vilseledda, lyder anklagelsen.

"Toppar listan"

Bolaget i fråga är Nordic Best Energi.

Efter att mängder med kunder anmält sitt missnöje hos Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen har företaget nu hamnat på varningslistan hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå, rapporterar Sveriges Radio.

– De toppar listan – de har mest klagomål just nu, bekräftar vd:n Thomas Björkström för radion.

Försäljningsmetoden förbjuden

Enligt anklagelserna ringer Nordic Best Energi och hävdar att de representerar kundens nuvarande elbolag och vilseleder dem därefter till att ingå ett nytt avtal.

En kvinna berättar att hon blev uppringd av bolaget som påstod att de ringde från Vattenfall och sa att “hon inte skulle få någon el om hon inte skrev på ett avtal”, uppger SR.

Kritiken är inte ny.

Redan 2022 blev Nordic Best Energi granskat av Konsumentverket av samma skäl. Nyligen förbjöd myndigheten företagets försäljningsmetoder och hotade med 400 000 kronor i böter om man fortsätter.

– Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden, uppgav Konsumentverket i november.

Svarar på kritiken

Nordic Best Energi har svarat på anklagelserna.

Elbolaget framhåller att kritiken tas på “största allvar” och att klagomålen har minskat. Man understryker också att företaget eftersträvar “kundnöjdhet och ärlig dialog” och att det råder nolltolerans mot vilseledande påståenden, rapporterar SR.

På sin hemsida skriver Nordic Best Energi att man har “100 procent kundnöjdhet” och att det är lätt att det ska vara enkelt att teckna elavtal.

– Det ska även vara transparent och enkelt att förstå fakturan, utan en massa dolda avgifter. Tyvärr kan vi inte göra el roligare än vad det är, däremot kan vi garantera dig att du som kund hos oss får de absolut bästa förutsättningarna för att få ett av landets smidigaste, billigaste, mest enkla och transparenta elavtal, framhåller elbolaget.

Foto: Tomas Ärlemo, Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Ny typ av fartkamera i Sverige – nu kommer man inte undan

2025 09 16

Trafikverket växlar upp för att stärka säkerheten ute på landets vägar.

Redan idag finns det omkring 2 500 trafiksäkerhetskameror, ofta kallade fartkameror, runtom i Sverige.

Enligt Trafikverket bidrar kamerorna till sänkt hastighet och räddar liv.

– Trafiksäkerhetskamerorna i landet räddar närmare 30 liv per år och fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning, men vi gör allt vi kan för att människor inte ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Jonas Nygren från myndigheten, i ett uttalande.

Ny typ sätts upp

I dagarna gav Trafikverket besked om att fler kameror är på väg ut. Den här gången i Småland.

Men en av kamerorna sticker ut. Det handlar nämligen om en ny typ, rapporterar SR.

Det nya är att den tar ännu skarpare bilder och lättare upptäcker hastighetsöverträdelser vid exempelvis omkörningar.

Nu ska det med andra ord bli svårare att komma undan jämfört med vad det varit tidigare.

Kameran som nu testas ska placeras på väg 151 mellan Hestra och Värnamo. 

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU.

Prioriterar landsbygden

Enligt Trafikverket kommer många av de nya kamerorna som sätts upp att prioriteras på vägarna ute på landsbygden. Där vet myndigheten att många kör för fort.

Kamerorna placeras på vägar med mycket trafik, höga hastigheter och hög olycksrisk. Alla kameror placeras synligt. I varje kamera finns ett system som mäter fordonets hastighet med hjälp av radar, framhäver Trafikverket.

LÄS MER: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Avlivar myten

Det har länge florerat rykten om att fartkamerorna till stor del står avstängda. Trafikverket har tidigare hävdat att det inte stämmer.

– Endast de som kör för fort fotograferas och registreras. Alla kameror är direktkopplade till Polisen och fungerar både dag och natt, under hela året.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Inte hänt sedan 90-talet – krisdrag från Ryssland

2025 09 16

Ryssland tar till ett nytt krisdrag för att försöka kringgå västerländska sanktioner.

För första gången sedan 1990-talet har Ryssland infört traditionell byteshandel i den ryska utrikeshandeln.

Exempelvis byts vete mot kinesiska bilar och linfrön mot byggmaterial.

– Kinesiska banker är rädda för att hamna på sanktionslistor, under sekundära sanktioner, så de accepterar inte pengar från Ryssland, säger en källa inom betalningsmarknaden till Reuters.

25 000 sanktioner

Ryssland har under de senaste åren förstärkt sina band med Kina. Även Indien tillhör länderna som diktaturen handlar mest med.

Att Putinregimen nu återinfört byteshandel visar hur mycket kriget i Ukraina har “förvrängt” handelsrelationerna för ett land som är världens största producent av naturresurser, framhåller Reuters.

Totalt har västvärlden och dess allierade infört över 25 000 sanktioner mot Ryssland till följd av den olagliga invasionen av Ukraina.

Utåt sett har diktatorn Vladimir Putin påstått att den ryska ekonomin ändå är i toppslag.

Men.

– Framväxten av byteshandel är ett symtom på avdollarisering, sanktionstryck och likviditetsproblem bland partners, säger Maxim Spassky, sekreterare för generalrådet för den rysk-asiatiska unionen för industrialister och entreprenörer, till nyhetsbyrån.

LÄS MER: ”Värsta sedan krigsstarten” – Ryssland pressas rejält

Orsakade kaos på 90-talet

Ryssland har bekräftat att byteshandel nu sker. Det påstås dock att antalet transaktioner är “obetydligt” jämfört med det totala antalet utrikeshandelsavtal.

– Byshandelstransaktioner inom utlandet möjliggör utbyte av varor och tjänster med utländska företag utan behov av internationella transaktioner, uppges det stå i ett dokument från ryska finansdepartementet som Reuters har tagit del av.

När byteshandel infördes på 1990-talet efter att Sovjetunionen fallit orsakade det kaos på marknaden, bland annat på grund av svårigheter att fastställa varornas värde.

På den tiden var det brist på kontanter, gigantisk inflation och upprepade devalveringar som drev på byteshandeln.

LÄS MER: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen