Rysk vara väller in i Europa – ”förbjud omedelbart”

2025 01 11

Trots att EU har försökt stoppa leveranserna flödar en rysk vara in i unionen.

Rekordstora mängder av rysk flytande naturgas väller in i övriga Europa.

Det visar nya siffror från det oberoende och Oslobaserade energiforskningsföretaget Rystad Energy, kort efter att Ukraina stoppat flödena av rysk gas genom sina pipelines.

Fartyg som fraktat totalt 17,8 miljoner ton ultrakall rysk gas lade under 2024 till i europeiska hamnar, vilket är en ökning med mer än två miljoner ton jämfört med 2023.

Det här är inte bara siffror på uppgång – det är nivåer högre än någonsin tidigare, säger Jan-Eric Fähnrich, gasanalytiker på Rystad Energy till The Guardian.

Erbjuds med rabatt

Ryssland har därmed gått om Qatar som nummer två på listan över de största leverantörerna av flytande naturgas till Europa.

Ettan är fortsatt USA.

Även organisationen Centre for Research on Energy and Clean Air, Cream har analyserat leveranserna.

Deras siffror skiljer sig något åt från Rystads, men visar att EU:s import av rysk flytande fossilgas, så kallad LNG, uppgick till 7,32 miljarder euro 2024.

Det är en volymökning på 14 procent jämfört med året innan,

– Orsaken till uppgången är ganska enkel, säger Vaibhav Raghunandan, Rysslandsanalytiker på Crea, till The Guardian.

– Rysk LNG erbjuds med rabatt till alternativa leverantörer. Utan sanktioner mot varan verkar företag i sina egna intressen och köper ökande mängder gas från den billigaste leverantören.

"Förbjud omedelbart"

EU:s mål är att sluta importera ryska fossila bränslen till 2027.

Unionen har fått kritik från ukrainska aktivister som menar att det finns “uppenbara” kryphål i sanktionerna som fortsätter att tillåta Ryssland att finansiera sitt krig i Ukraina med intäkter från just fossila bränslen.

– Rekordnivåerna av rysk LNG-import 2024 är en skarp påminnelse om att EU måste agera beslutsamt för att täppa till de återstående kryphålen, säger Svitlana Romanko, grundare av den ukrainska klimatgruppen Razom We Stand, till den brittiska tidningen.

– Vi är uppe i 15 sanktionspaket nu, och ett fullständigt förbud mot rysk LNG-import behövs omedelbart för att stoppa finansieringen av Putins krigskassa.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige tänker låna ut 220 miljarder kronor

2025 09 19

Regeringen och Sverigedemokraterna presenterar idag “kanske den största” nyheten inför den budget som läggs fram på måndag.

Det framhåller energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff under förmiddagen.

Frågan gäller framtiden för Sveriges kärnkraft.

Tidöpartierna avser att gå fram med vad som beskrivs som en riskreserv för “oförutsedda händelser”. Syftet är att projekt inte ska lämnas halvfärdiga.

Konkret handlar det om att låna ut 220 miljarder kronor till projektbolag för att finansiera kärnkraftsbyggen.

– Vi står i en avgörande tid för Sveriges energiförsörjning, säger Ebba Busch.

"Förväntar oss få tillbaka pengarna"

Ramarna baseras på “en förväntad utlåning för byggnation av nya reaktorer om totalt 220 miljarder kronor under tolv år”, enligt regeringen.

Tidöpartierna förutspår “omkring 1-3 miljarder i genomsnitt per år i förväntad kostnad för en prissäkring med avtal som kan löpa upp till 40 år”.

– Vi förväntar oss att vi behöver låna ut pengar och sedan förväntar vi oss att vi får tillbaka dem genom den prissäkringsmodell som vi har, säger Niklas Wykman (M), Sveriges finansmarknadsminister, på samma presskonferens.

LÄS MER: Jättesmäll för svensk vindkraft

EU måste ge grönt ljus

Taket för prissäkringen ligger på 290 miljarder kronor.

– De exakta avtalsvillkoren kommer att förhandlas med varje projektbolag för sig, utifrån det enskilda projektets förutsättningar, förklarar regeringen.

– För att få lämna stöd till ett bolag behöver regeringen ett godkännande av EU-kommissionen, vilket kan leda till ytterligare justeringar av varje enskilt avtal. Statens kostnader påverkas också av slutkostnaden för att uppföra reaktorer, vilket kan avvika från den förväntade kostnaden, och elprisets framtida utveckling.

LÄS MER: Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

Ny myndighet

I samma veva presenterar regeringen ytterligare en nyhet.

Det handlar om en ny myndighet vars syfte ska vara att kontrollera miljötillståndsprocesser.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) kallar beskedet för “en av de största förändringarna i modern tid” av miljötillståndsprövningar.

– Jag är väldigt glad över att den här efterfrågade helomfattande ändringen av tillståndsprocesserna nu äntligen kan genomföras, säger hon.

Enligt förslaget ska myndigheten börja sitt arbete 1 juli 2027.

LÄS OCKSÅ: Scania slår larm – en tredjedel kan slås ut

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Pojke död i otäck olycka

2025 09 19

En 16-årig pojke i Borlänge har förlorat livet.

Det var under torsdagskvällen som olyckan ägde rum.

– En bilist har voltat med sitt fordon, meddelade polisen inledningsvis.

Det hela ska ha handlat om en singelolycka.

Incidenten inträffade i Jakobsgårdarna. Polisen stängde omedelbart av vägarna i båda riktningarna.

Senare framkom att fordonet var en A-traktor och hade framförts av en 16-årig pojke.

Skadeläget var då mycket allvarligt.

– Han blev fastklämd och mycket allvarligt skadad i samband med avåkningen. Han fördes med ambulans till Falu lasarett, förklarar polisen.

Livet gick inte att rädda

Natten till fredagen meddelar polisen att 16-åringen förlorat livet.

– Dock gick hans liv inte att rädda. Anhöriga är underrättade, skriver myndigheten på sin hemsida.

Efter olyckan har polisen tagit fordonet i beslag. En teknisk undersökning kommer nu att genomföras.

– Olyckan kommer att utredas vidare, framhåller polisen i ett uttalande.

Olyckorna har minskat

Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.

Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer.  En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.

Nya regler

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.

Tidigare i år ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

Foto:

Text: Redaktionen