SEGERSKÅL: Sverigedemokraterna firar M-KD-SD-budgeten

2021 11 24

Sverigedemokraternas största seger sedan bildandet är ett faktum.

Det framhåller Sverigedemokraternas Mattias Karlsson som deltar i partiets stora firande nu i kväll med anledning av att partiet för första gången fått reellt inflytande på Sveriges budget med skarpa förslag rakt in i den budget som röstats igenom.

Historisk dag för SD

– En historisk dag. Sverigedemokraternas budget förhandlad med övriga partier i konservativa blocket vann precis i riksdagen. Nu gör vi skillnad på riktigt, framför Sverigedemokraterna på sina sociala mediekonton.

Budgetomröstningen

Bakgrunden är att Centern valde att indirekt säga nej till S-MP-budgeten genom att avstå att rösta på den i slutomgången i budgetomröstningen när S-MP-budgeten, som även fick stöd av Vänsterpartiet, ställdes mot M-KD-SD-budgeten.

Kämpigt för Andersson (S)

Effekten blir att M-KD-SD-budgeten gick segrande ur budgetfajten vilket leder till att Sveriges nyvalda statminister Magdalena Andersson (S) nu får regera på högerbudgeten fram till valet – men först måste hon bli vald till statsminister igen eftersom hon avgick tidigare i kväll.

Tre SD-reformer

Sverigedemokraterna framhåller särskilt följande tre reformer i budgeten ikväll.

▪Storsatsning på rättsväsendet

▪Mer pengar till gränskontroller

▪Sänkt skatt på drivmedel

Jimmie Åkesson ser mycket negativt på att Magdalena Andersson (S) troligen kan komma att styra Sverige fram till valet.

Ska minimera rödgrönas inverkan

Det sista Sverige behöver just nu är en statsminister som fortsätter att köra landet i botten. Vi som nation behöver få andrum. Sverige behöver läka. Sverige behöver ett styre som förstår vilka problemen är, varför dessa problem finns och vilka lösningar som krävs för att lösa dem. Inget av detta har varken Magdalena Andersson eller hennes parti kunnat visa prov på under de sju år som de suttit vid makten. Trots att de har fått chans efter chans, så har utfallet blivit misslyckande efter misslyckande. Fram till valet 2022 ska jag och Sverigedemokraterna göra vad vi kan för att minimera de rödgrönas skadliga inverkan på vårt land och målmedvetet arbeta för att den nya socialdemokratiska statsministern blir en kortvarig sådan. I valet 2022 ser vi till att Sverige får ett nytt och ansvarsfullt styre, framför Jimmie (SD).

ANALYS

För Sverigedemokraterna innebär dagens besked om att M-KD-SD-budgeten röstats igenom en enormt stor framgång. Partiet är därmed på riktigt inkluderat i Moderaternas och Kristdemokraternas regeringsunderlag och kommer få stor påverkan och inflytande på regeringens politik efter valet – om det blir en M-KD-SD-seger på valkvällen.

Ännu större inflytande skulle Sverigedemokraterna få om Liberalerna inte kommer in i riksdagen samtidigt som M-KD-SD ensamma får egen majoritet.

Foto: Mattias Karlsson Instagram


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen