Chockerande besked i svensk opinionsmätning

2025 01 11

Ett chockerande resultat framkommer i en svensk opinionsmätning.

Sverige är ett demokratiskt land och majoriteten av svenska folket uppfattar sig själva som demokrater.

Men det är ändå långt ifrån alla som stödjer ett demokratiskt styrelseskick.

Hela 20 procent av svenska folket föredrar autokrati framför demokrati, visar en ny mätning, enligt SR.

”Oroväckande många”

Mätningen ingår i en ny medborgarundersökning från Myndigheten för psykologiskt försvar, enligt radiokanalen.

Och resultaten visar alltså bland annat att en femtedel av de 1 700 svarande tycker att autokrati vore ett bättre styrelseskick än demokrati för att lösa dagens samhällsproblem.

– Det är en siffra man måste hålla reda på, för att 20 procent kan låta lågt, men det är oroväckande många, säger Sten Widmalm, professor i statsvetenskap vid Uppsala Universitet, till radiokanalen.

Han har varit med och tagit fram undersökningen, tillsammans med SOM-institutet. Resultaten har samlats in under 2023.

Demokratin försvagas

Autokrati innebär att man har en stark ledare som kan fatta beslut utan att behöva ta hänsyn till folkvalda politiker.

Många svenskar verkar alltså tycka att det vore ett bättre alternativ än demokrati.

Samtidigt uppger dock 87 procent i undersökningen att demokrati är det bästa styrelseskicket, vilket kan tyckas motsägelsefullt.

Att demokratin ifrågasätts och att den demokratiska utvecklingen går bakåt är någonting som det har varnats för på senare år.

Under 2024 släppte Göteborgs Universitet en årlig demokratirapport där man bland annat konstaterade att den demokratiska utvecklingen gick bakåt i över hälften av de 60 länder som höll val under året.

Enligt demokratirapporten lever 71 procent av världens befolkning i autokratier. Tio år tidigare låg motsvarande siffra på 48 procent.

Kan utnyttjas

Sten Widmalm understryker att svenskarna är ett demokratiskt folk och att hotet inte ska överdrivas.

Men om vissa människor i Sverige motsätter sig demokrati så kan det utnyttjas av fientliga krafter.

Lösningen är att satsa på skolan och integrationen, menar han.

– Om vi lyckas vända några av de här tendenserna som det pratas om nu, då får vi ett starkare försvar för både demokratin och för landet, säger Sten Widmalm till radiokanalen.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen