BEKRÄFTAT: Här är Sveriges bästa hamburgerkedja

2025 01 17

Burgerdudes, världens största webbplats för recensioner av hamburgare, utser varje år Sveriges bästa burgarkedja.

I år är inget undantag.

Under fredagen meddelar Burgerdudes vilken kedja som vunnit den eftertraktade utmärkelsen.

För tredje året i rad tar Mister York och deras burgare hem segern.

– Det känns extremt kul, och det är ett kvitto på att vi gör något rätt och motiverar oss till att fortsätta utvecklas och fortsätta skapa en grym produkt och upplevelse av högsta klass för våra gäster, säger kedjans vd och medgrundare Gustav Haglund.

Kunder väller in

Mister York började som en foodtruck på Östkusten under 2020.

I dag har kedjan 21 restauranger runt om i landet.

Svallvågorna efter coronapandemin har slagit hårt mot flera snabbmatskedjor. Många aktörer har tvingats kasta in handduken på grund av stigande räntor och hyreshöjningar.

Men Mister York är ett undantag. Trots det svåra ekonomiska läget har kunderna strömmat in till kedjans restauranger.

– Man läser väldigt mycket om att hamburgartrenden håller på att dö ut. Men faktum
är att vi serverar fler gäster än någonsin förut och vi tror att det snarare handlar om vad man som koncept erbjuder, berättar Gustav Haglund och fortsätter:

– Vi serverar ungefär 200 000 gäster i månaden vilket vi är otroligt tacksamma över, och vi tror att vi lyckas göra det genom att fokusera på att skapa en så bra produkt och upplevelse till gästen som möjligt för en riktigt schysst peng. 

Lägre priser

Mister York erbjuder lägre priser jämfört med många konkurrenter.

Förra året uppgav Budgerdudes att en burgare kostade 69 kronor med 114 gram kött. Extra kött gick på 25 kronor, och en meny med läsk och pommes frites endast 30 kronor.

– Vi är ju från Småland så det har alltid varit viktigt för oss att kunna erbjuda schyssta
priser, skrattar Gustav Haglund.

– Till skillnad från många andra burgarkedjor så steks allt kött på beställning, våra såser blandar vi på plats och även majoriteten av våra grönsaker hackar vi på restaurangerna. Vi försöker göra så mycket som vi kan själva på plats för att öka kvaliteten på maten och värna om hantverket i varje hamburgare. Dessutom har vi alltid lagt vikt på att kunna erbjuda en personlig och bra service, samtidigt som vi ämnar att hela tiden få ut maten på en relativt kort tid.

Foto: Mister York resp G. Trovato

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen