Eljätte har begått stor miss – många hushåll kan få fel räkning

2025 01 30

Många kunder i Sverige riskerar att debiteras fel summa på elräkningen.

Ett av landets största elnätsbolag har misslyckats med att installera nya mätsystem för el.

Och det kan komma att drabba såväl elhandlare som kunder.

Det rör sig om statliga Vattenfall Eldistribution som nu åker på vite värt elva miljoner kronor för missen, rapporterar Sveriges Radio.

– Mätning är grundläggande för elmarknaden och förtroendet för prissättningen. Det är en viktig fråga, säger Karin Edvardsson som är enhetschef på Energimarknadsinspektionen, till radion.

Enda bolaget som misslyckats

Bakgrunden är den förändring som ska ske 11 juni i år – då elhandeln läggs om till att gälla var femtonde minut istället för per timme som är fallet idag.

Då måste också elnätsbolagen kunna mäta och rapportera in elen varje kvart, både hos hushållen och i elledningarna. 

Det har Vattenfall misslyckats med hittills. Och man är det enda elnätsbolaget som för närvarande inte har en lösning på plats.

Kan få fel räkning

En direkt följd av att mätsystemen inte installerats kan bli att kunder med timprisavtal drabbas. 

Räkningarna kan helt enkelt bli fel.

– För de som har timprisavtal idag och kommer övergå till kvartsprisavtal så finns det risk att debiteringen blir fel, säger Karin Edvardsson.

Vattenfall själva menar att de är i slutskedet av processen, men kan inte lova när det är klart. Bolaget framhåller att det varit “komplext och tidskrävande” att anpassa sig till de nya reglerna som börjar gälla i juni.

– Vi förstår att de skulle få allvarliga konsekvenser för elhandlarna och kunden som vi inte är färdiga, säger John Hansson, chef för kundrelationer på Vattenfall Eldistribution, till SR.

LÄS MER: Jättemånga elavtal ändras – hushållen lär bli besvikna

Över 900 000 kunder

Vattenfall Eldistribution levererar el till över 900 000 företag och privatpersoner i Sverige.

Det sker genom ett elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet, framhåller bolaget själva.

Som en av de största elnätsägarna i Sverige har Vattenfall Eldistribution ett stort ansvar att säkerställa ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet, el- och leveranskvalitet, idag och i framtiden. Varje dag, året om, bygger vi ut och förbättrar elnätet, understryker Vattenfall på sin hemsida.

Elnätsbolagets uppdrag är att underhålla, driva och vid behov bygga ut “ett säkert och tillförlitligt elnät till lägsta kostnad för våra kunder”.

– Vår uppgift är också att ansluta nya kunder till elnätet, allt från små hushåll och nya bostadsområden till datahallar och industrier som vill ställa om och elektrifiera drift och produktion.

LÄS MER: Historiskt besked om elpriset – har nästan aldrig hänt tidigare

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen