Rysk låt sprids som en löpeld – varning utfärdas

2025 01 30

Den ryska poplåten "Sigma Boy" har blivit en stor succé på sociala medier och samlat miljontals visningar världen över. Men samtidigt har låten väckt kritik, både i Europa och i Ryssland.

Låten släpptes i oktober 2024 och framförs av 11-åriga Svetlana "Betsy" Chertishcheva och 12-åriga Maria Yankovskaya.

Den har blivit en hit på Tiktok, nått 66 miljoner visningar på Youtube och placerat sig på Billboards topplista för popmusik.

Begreppet "sigma boy" används på nätet för att beskriva en självständig och framgångsrik kille som går sin egen väg.

Europaparlamentariker: "Propaganda"

Den tyska politikern Nela Riehl menar att låten är ett exempel på rysk påverkan via sociala medier.

Hon hävdar att Ryssland försöker påverka unga ukrainare och sprida en pro-rysk världsbild.

– Ryssland har förstått hur man kan förändra berättelsen om Ukraina genom att nå unga via deras telefoner, säger hon i Europaparlamentet enligt The Moscow Times.

Rysk reaktion: "Väst är rädda för ryska barn"

Ryska politiker avfärdar kritiken. Leonid Slutsky, ordförande i det ryska utrikesutskottet, menar att västvärlden försöker förbjuda allt ryskt.

– Nu är europeiska politiker rädda för ryska barn, säger han.

Även den ryska ungdomsmyndigheten Rosmolodezh reagerar och ifrågasätter varför europeiska ledare försöker stoppa rysk popkultur.

Rysk-ortodox kritik: "Olämpligt innehåll"

Men låten har också mött motstånd i Ryssland. Den ultrakonservativa rysk-ortodoxa gruppen Sorok Sorokov kräver att åklagarmyndigheten granskar låten.

De menar att texten har romantiskt innehåll som inte är lämpligt för barn. Låtens skapare, Mikhail Chertishchev, avfärdar kritiken och menar att det är kritikerna själva som ser något olämpligt i låten.

– Om de tolkar det så, är det de som borde granskas, säger han i Europaparlamentet.

Trots kritiken fortsätter "Sigma Boy" att växa i popularitet och har redan blivit en av Rysslands största musikexporter på senare år.

Foto: M. Laskoski

Text: Redaktionen


JUST NU: Japaner panikslagna – regeringen går ut och lugnar

2025 07 05

Regeringen går ut och lugnar skräckslagna japaner.

Japans regering går på lördagen ut och varnar för risken för kraftiga jordbävningar.

Samtidigt försöker regeringen lugna människor efter att en märklig profetia fått spridning.

Rykten gör gällande att en stor katastrof ska inträffa på lördagen, rapporterar CNN.

Märklig profetia

Profetian om en stor katastrof är hämtad från en japansk tecknad serie, en så kallad manga.

I manga-boken ”The Future I Saw”, som publicerades 1999 och gavs ut igen 2021, varnas det för en ”verklig katastrof”, enligt kanalen.

Enligt den påstådda profetian ska den stora katastrofen inträffa i Japan nu på lördagen den 5 juli.

Vissa har tolkat mangan som en verklig spådom, trots att manga-konstnären bakom boken, Ryo Tatsuki, säger att hon ”inte är en profet”.

Det sägs dock att Ryo Tatsuki redan har förutsett en stor katastrof, nämligen jordbävningen och tsunamin i Fukushima 2011.

Detta har lett till en stor oro bland både japaner och turister. Nu manar regeringen till lugn.

Turister håller sig undan

Turismen i Japan uppges ha påverkats av spådomen. Vissa resenärer har valt att undvika Japan, som annars är en populär turistdestination, inte minst bland andra asiater.

Antalet ankomster från Hongkong sägs ha minskat med 11 procent i maj jämfört med samma månad förra året. I just Hongkong har ryktesspridningen varit stor, enligt kanalen.

Japans regering uppmanar nu folk att inte tro på ”ogrundade förutsägelser” om en större katastrof.

Samtidigt varnar regeringen för möjliga jordbävningar sydväst om landets huvudöar, där det skett flera jordbävningar de senaste veckorna. Detta har gett nytt bränsle åt ryktena om en större katastrof.

– Med vår nuvarande vetenskapliga kunskap är det svårt att förutsäga den exakta tidpunkten, platsen eller omfattningen av en jordbävning, säger Ayataka Ebita, chef jordbävnings- och tsunamiövervakningen i Japan.

– Vi ber folk att basera sin förståelse på vetenskapliga bevis, tillägger Ebita på en presskonferens.

Text: Redaktionen


McDonalds får beröm – restauranger sågas

2025 07 05

Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig bättre än vanliga restauranger i ett specifikt hänseende.

I januari 2024 började en ny lag gälla i Sverige.

Enligt lagen måste alla restauranger som serverar mer än 150 take away-måltider om dagen erbjuda flergångsförpackning.

Men nästan alla struntar i lagen. Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig dock bättre.

Många struntar i lagen

Restauranger som säljer take away-måltider måste alltså erbjuda möjligheten att köpa maten i en låda som kan återanvändas.

Men de flesta struntar i det, rapporterar Sydsvenskan, som har gjort en stor kartläggning som visar att nästan alla serverar i plastlådor utan alternativ.

Samtidigt visar en Novus-undersökning att 72 procent av svenskarna inte ens känner till att de har rätt att bli erbjudna förpackningar som kan återanvändas, enligt tidningen.

Men hamburgerkedjorna sköter sig alltså bättre.

Hamburgerkedjor sköter sig bättre

McDonalds, Burger King och Max erbjuder möjligheten att välja dryck i en flergångsmugg. Den kommer ofta med en pantkostnad, till exempel 20 kronor hos Max, som man får tillbaka när man lämnar tillbaka muggen.

Dessutom är omslaget till hamburgaren och pommesen undantagna eftersom de är gjorda av papper, enligt tidningen.

Sammantaget sköter sig alltså McDonalds och de andra hamburgerkedjorna bättre än andra restauranger.

Överlag verkar take away-lagen ge väldigt liten effekt, och enligt Håll Sverige Rent skulle det nog behöver ett gemensamt system för återanvändbara lådor för att det ska fungera.

– Man kan inte förvänta sig att en konsument anpassar sitt vardagsmönster bara för att köpa kaffe på precis samma kedja varje gång. En dag kanske det är McDonalds och nästa Pressbyrån, säger Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz till tidningen.

Kan få böter

Det har funnits stora förhoppningar om att take away-lagen ska ge effekt, eftersom det inte är hållbart att tillverka lådor av plast för engångsförbrukning.

Sverige har därför satt upp ett djärvt mål.

– I Sverige är målet att förbrukningen av muggar och matlådor som är engångsplastprodukter ska ha minskat med 50 procent från och med år 2026 jämfört med förbrukningen år 2022, uppger Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det målet tycks dock ligga långt borta. Och många tycks ignorera lagen, trots att det kan få konsekvenser.

– Om en verksamhet säljer mat eller dryck i en engångsmugg eller engångsmatlåda och inte erbjuder möjligheten att få mat och dryck serverad i återanvändbara muggar eller matlådor kan verksamheten komma att bli ålagd att betala en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor, upplyser Naturvårdsverket.

Foto: McDonalds resp Spacekid

Text: Redaktionen