Trump fruktar internt uppror – många kan vägra lyda order

2025 02 04

Donald Trump riskerar att drabbas av ett internt uppror som kan sätta käppar i hjulen för hans presidentskap.

Donald Trump har länge pratat om att han vill bekämpa det han beskriver som ”den djupa staten”.

Begreppet syftar på en föreställning om att statliga tjänstemän har alltför stor makt och drivs av en egen agenda.

Trumps krig mot ”den djupa staten” riskerar dock att slå tillbaka mot hans presidentskap – missnöjet pyr bland amerikanska statliga tjänstemän, rapporterar Newsweek.

Vissa av dem hotar till och med att vägra lyda order.

”Rädsla och paranoia”

Många tjänstemän, som i de flesta fall väljer att uttala sig anonymt, vittnar om en stor rädsla och stress inom den amerikanska statsapparaten.

Trump anklagar statliga tjänstemän för att luta åt vänster samt vara ineffektiva, och avser därför att minska ned på antalet anställda och genomföra stora förändringar i statsapparaten.

Många är bestörta över Trumps ”krig” mot amerikanska tjänstemän.

– Jag kan säga att 98 procent av alla federala anställda är hårt arbetande människor som verkligen bryr sig om sitt arbete och sin service till allmänheten. De ”lata” myndighetstjänstemännen är få, säger en anonym tjänsteman till tidningen.

– Jag kan också tillägga att nivån av rädsla och paranoia är otroligt extrem, tillägger tjänstemannen.

Men samtidigt som många är oroliga för framtiden, hotar vissa också med att vägra lyda order om Trump fattar beslut som strider mot lagar och regler.

Kan vägra lyda order

Många tjänstemän understryker sin plikt att följa konstitutionen – och att vägra utföra order som bryter mot den.

– Federala anställda har rätt att inte lyda olagliga order eftersom vi måste upprätthålla konstitutionen, säger en federal tjänsteman i New England till tidningen.

– Vi tar våra eder på allvar. Samma ed som kongressen tar. Vi älskar vårt land. Vi tror på vårt uppdrag, säger tjänstemannen.

En anställd vid United States Citizenship and Immigration Services uttrycker liknande tankegångar.

– Jag svor en ed till konstitutionen, inte till presidenten.

Donald Trumps kamp mot ”den djupa staten” riskerar med andra ord att sätta käppar i hjulen för genomförandet av hans politik – om det interna missnöjet inom statsapparaten fortsätter växa och många tjänstemän väljer att sätta sig på tvären.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen