Passagerarplan spårlöst försvunnet

2025 02 07

Ett mindre passagerarplan har spårlöst försvunnit i USA.

Det är i delstaten Alaska som ett Bering Air-plan plötsligt har rapporterats saknat.

Flygplanet har nio passagerare ombord plus en pilot och har försvunnit på väg från Unalakleet till Nome.

Det uppger Reuters med hänvisning till Alaskas Department of Safety.

"Oproportionerligt många flygolyckor"

För närvarande arbetar myndigheterna febrilt med att lokalisera planets senast kända koordinater.

– Ett oproportionerligt antal flygolyckor inträffar i Alaska jämfört med andra amerikanska delstater.

Det framhåller National Institute of Occupational Safety and Health från USA:s regering i ett uttalande.

Alaska präglas av både bergig terräng och utmanande väder. Flera byar i delstaten är inte förbundna med några vägar utan använder flygplan för att transportera människor och varor.

Regionalt bolag

Bering Air är ett regionalt flygbolag som ansvarar för runt 39 plan och helikoptrar i Alaska.

Den senaste noterade positionen från det flygplan som försvunnit var över vatten och togs emot av flygspårningssajten FlightRadar24 38 minuter efter avgång från Unalakleet på torsdagen.

Flygningen till Nome tar normalt under en timme.

Kustbevakningen kallas in

Räddningstjänsten i Nome har bekräftat att flyget inte dykt upp enligt plan.

Sökandet har också drabbats av problem.

– På grund av väder och sikt är vi begränsade i flygsökningen för närvarande, framhåller räddningstjänsten Nome Volunteer Fire Department.

Även National Guard och den amerikanska kustbevakningen deltar i sökandet.

Mytomspunnen "Alaskatriangel"

Det talas ibland om den så kallade “Alaskatriangeln", en motsvarighet till mytomspunna “Bermudatriangeln” där flera flygplan och båtar mystiskt försvunnit.

I Alaskatriangeln har över 20 000 människor försvunnit och aldrig återfunnits, enligt The Economic Times.

Det triangulära området har bland annat uppmärksammats i tv-serien “The Alaska Triangle”.

Arkivfoto: P. Alejandro Diaz 

Text: Redaktionen


3 november 2025

Storbank inför helt nytt bolån – först i Sverige

2025 11 03

Nordea lanserar ett helt nytt bolån.

Storbanken blir först i Sverige med att erbjuda kunder bolån med räntetak – det vill säga ett rörligt bolån med ett tak som hindrar räntan från att gå över en viss nivå.

– Räntetaket fungerar som ett skydd mot stigande räntor, utan att du behöver binda räntan på bolånet. Räntetak är därför ett bra alternativ för dig som vill ha den rörliga räntans flexibilitet och den bundna räntans trygghet, skriver Nordea om det nya erbjudandet.

Här är upplägget 

Den som väljer bolån med räntetak behöver betala en premiekostnad för taket.

– Om din individuella ränta stiger över den avtalade taknivån, behöver du aldrig betala mer än taket. Samtidigt får du fördelen att din ränta följer med nedåt om räntorna sjunker, säger Pia Tverin, vd på Nordea Hypotek. 

– För detta skydd betalar du en premie under lånets löptid, och denna kostnad är avdragsgill när du deklarerar, tillägger hon.

Den som väljer bolån med räntetak hos Nordea kan välja mellan två och fem års bindningstid.

Nedan är exempel på räntor och priser för räntetak hos Nordea:

Bindningstider 

Premie (kostnad)

Takränta (maxränta)

Räntetak 2 år 

0,17 %

3,74 %

Räntetak 5 år 

0,26 %

4,39 %

LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

FAKTA: Bolån med räntetak

- Räntekostnaden minskar om 3-månadersräntan faller. 

- Det finns ett tak för hur mycket räntekostnaden kan öka.

- Du betalar en premiekostnad som är avdragsgill. Premien betalas under hela bindningstiden, även om lånet löses i förtid.

RÄKNEEXEMPEL: Bolån med räntetak i 5 år:

- För ett lån på 1 000 000 kronor är den effektiva räntan 4,39 procent. Det totala beloppet som ska återbetalas är 2 076 792 kronor och den första avbetalningen är 5 250 kronor.

- Den effektiva räntan är den totala årskostnaden för ditt bolån inklusive amortering, ränta, premie och andra eventuella avgifter. 

Källa: Nordea

LÄS OCKSÅ: Mest köpta och sålda aktierna i oktober 

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen