Inredningsbutik stänger efter 26 år – rear ut allt

2025 02 15

En inredningsbutik i Göteborg tackar för sig.

Butiken Formsmak, som tidigare har gått under namnet TillDittHem, stänger.

Detta efter 26 år på Södra vägen i de centrala delarna av Göteborg.

Nu reas allt i sortimentet ut - och ägaren satsar på ledighet, rapporterar Göteborgs-Posten.

Efter 26 år

Formsmak har sålt inredningsprodukter sedan 1990-talet och det har exempelvis rört sig om heminredning, smycken och accessoarer.

Ägaren Katarina Persson medger att det “känns konstigt", men att det var dags.

– Jag funderade ett par dagar och kom fram till att det var dags att röra på sig efter 26 år, säger hon till GP.

Pubverksamhet tar över

Istället för Formsmak kommer nu The malt house inn, en pub som även bedriver övernattningsverksamhet, att ta över lokalen.

Formsmak kan eventuellt uppstå i annan form någon gång i framtiden, förklarar Person, men i sådana fall efter en tids ledighet.

– Nu kommer jag att passa på att vara lite ledig ett tag, förklarar hon.

LÄS MER: Lyxigt trädgårdsbolag i konkurs efter stora genombrottet

“Vi tömmer butiken”

Via hemsidan meddelar Formsmak att utförsäljningen gäller allt i butiken.

– I februari lämnar vi Södra vägen efter 26 år. Vi har haft många fantastiska år i området. Så många trevliga kunder har passerat och vi tackar för alla spännande samtal, meddelar Formsmak.

– Lokalen kommer att tas över av "The malthouse inn", som även öppnar i grannlokalen. De två lokalerna kommer alltså att slås ihop.

Utförsäljningen startade tisdagen den 7/1.

– Vecka 2: 30 procent rabatt. Vecka 3: 40 procent. Vecka 4 50 procent. Vecka 5 60 procent och vecka 6-7 70 procent . Eller så långt lagret räcker, meddelar butiken.

Påverkar många

Det framgår inte att butiken ska stänga av ekonomiska skäl - men under de senaste åren har många butiker runt om i landet tvingats slå igen dörrarna på grund av höga hyror.

Det är ett problem som många svenska städer står inför just nu - någonting som branschorganisationen Svensk Handel återkommande larmar om.

Arkivfoto: Spacejoy

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter bilmärke – ökar 54 procent

2025 07 11

Den tjeckiska biltillverkaren Škoda växer snabbt på den svenska marknaden.

Under årets första sex månader har antalet nyregistrerade Škodabilar ökat med hela 54,0 procent jämfört med samma period 2024.

Dessutom tar biljätten marknadsandelar. Škodas marknadsandel steg från 4,2 till 6,0 procent under första halvåret av 2025.

Pekar ut tre saker 

Enligt Jens Reichert, märkeschef Škoda Sverige, finns det flera orsaker bakom framgången. Han nämner bland annat:

  • Ett förnyat och modernt modellprogram, med konkurrenskraftiga erbjudanden på elbilar och laddhybrider.
  • Innovativa laddhybrider med upp till 125 km räckvidd.
  • Ett målmedvetet arbete för ökad kostnadseffektivitet och kvalitet inom återförsäljarnätet, vilket lett till ökad kundnöjdhet och långsiktig lönsamhet.

– Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande, säger Reichert.

Två modeller pekas ut

I synnerhet är svenska konsumenter intresserade av två modeller från Škoda.

Familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den nya elbilen Škoda Enyaq tar sig in på listan över de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.

– Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare, säger Jens Reichert.

LÄS MER: Regeringens bilsatsning floppar – ”Oroande att de inte förstår”

FAKTA: Skodas resultat första halvåret 2025

- Antal registreringar: 8 492 fordon (5 515 under samma period 2024)

- Tillväxt: +54,0 procent

- Marknadsandel: 6,0 procent (ökning med 1,8 procentenheter)

LÄS MER: Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

Foto: T. Meyer

Text: Redaktionen