8-åring död i olycka

2025 02 16

Ett barn har förlorat livet i norska Drammen.

Sent på söndagseftermiddagen kommer tragiska uppgifter från Norge.

En 8-årig pojke har förlorat livet efter att ha blivit påkörd av en bil i Drammen.

Det rapporterar norska VG.

8-åring död

Olyckan inträffade strax efter klockan ett på en privat adress i Drammen och räddningstjänsten ryckte ut på ett larm om en trafikolycka.

Ingen uppges ha sett själva olyckan, som inträffade i kvarteret Åssiden i Drammen.

– Det ser ut som att barnet har blivit påkört och att det uppenbarligen är en olycka, säger Tom Richard Skuggedal, operativ chef vid Sydöstra polisdistriktet, till VG.

Livräddande insatser

Pojken fick direkt vård men hans liv gick inte att rädda.

– När vi kom fram var både läkarhelikoptern och ambulanspersonalen i full färd med att ge livräddande medicinsk hjälp, säger polisens insatsledare Arne Koppergård.

Barnets familj tas om hand av ett kristeam, säger operationsledaren.

Polisen säger till NRK att det är för tidigt att säga något om händelseförloppet. 

De har hittills arbetat med att ta hand om de anhöriga med stöd från räddningstjänsten och krisgruppen.

Jätteproblem igår

I går lördag var det mycket stora problem i trafiken i Sverige.

95 fordon var inblandade i de två masskrockar som inträffade på E4:an och E18 - och över 100 personer fick föras till sjukhus.

– Olyckan på E4:an, det låg en gul vädervarning där och snöfall hela tiden, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till SVT.

– Vi hade halkbekämpat där precis innan. Men det händer något med en bil och sen blir det följdkrockar. 

“Samma fenomen”

– På E18 var det samma fenomen men ingen gul vädervarning men det kom snöfall som sedan ledde till krockarna, säger Bengt Olsson.

Ett av de stora problemen handlar om de snabba förändringarna i väderläget - någonting som försvårar bilkörningen.

Bilister har uppmanats att ta det lugnt på vägarna den kommande tiden och anpassa körningen efter det rådande väglaget.

Foto: M. König

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen