MP till angrepp mot S – Det blir en helt annan valkampanj

2021 12 12

MP och S har regerat tillsammans i 7 år. Men mindre än två veckor efter att MP lämnat regeringen går nu partiet till hårt angrepp mot sin tidigare regeringskollega.

– Det är ett svek, säger Per Bolund riktat till Socialdemokraterna, rapporterar Aftonbladet.

Fel riktning enligt MP

Tidningen radar upp flera händelser som ligger bakom Miljöpartiets irritation på Socialdemokraterna. De Gröna anser att man knappt hunnit lämna regeringen förrän Socialdemokraterna går i helt fel riktning i en rad olika frågor.

Första frågan - Slutförvar

Den tidigare miljö- och klimatministern Per Bolund framhöll riskerna för miljön och framtida generationer avseende den omdiskuterade frågan om Sverige ska satsa på slutförvar av utbränt kärnbränsle. MP ville vänta med beslutet och invänta mer forskningsunderlag då partiet befarar att slutförvaret innebär stora risker för miljö, vatten och människor.

Men Socialdemokraterna och den nya klimat- och miljöministern Annika Strandhäll vill nu gå snabbt fram till beslut.

Andra frågan - Gruvor

Socialdemokraterna signalerar att man vill satsa på Sveriges gruvnäring men detta är något som Miljöpartiet länge har ställt sig tveksamma till.

Miljöpartiet anser att det finns flera risker med gruvorna och att man inte får glömma bort att samtidigt värna naturen. Partiet ser även risker med att samerna hotas av gruvnäringen.

Tredje frågan - Flyget

Socialdemokraterna och Moderaterna ser ut att närma sig varandra när det gäller satsningen på att bygga ut flygplatsen på Arlanda. Det går stick i stäv med Miljöpartiets inriktning att jobba för minskad flygtrafik och istället satsa på klimatvänligare alternativ. Partiet vill inte bygga ut Arlanda.

Djup oro inom MP

Socialdemokraternas signaler och snabba agerande inom miljö och klimatområdet skapar nu stor oro inom Miljöpartiet mindre än två veckor efter att partierna gick skilda vägar i regeringsfrågan.

– Det visar på vad som händer när Miljöpartiet inte sitter i regering längre, säger Per Bolund till Aftonbladet och kritiserar bland annat Socialdemokraternas syn på flygtrafiken.

S faller för populism enligt MP

– Flyget är det mest miljöskadliga transportslaget vi har. Vi är besvikna över en politik som så lätt verkar falla för oppositionens populism istället för att stå upp för nödvändiga beslut, säger MP-ledaren.

ANALYS

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har olika politik på en rad områden men har under sina 7 år i regering tillsammans gjort precis det alla partier måste göra när man sitter i samma regering – de har kompromissat. Nu har dock den eran tagit slut och det påverkar även valkampanjen 2022.

S och MP kommer inte alls att gå hand i hand på samma sätt som inför valen 2014 och 2018 utan istället är rejäl kritik att vänta, särskilt från MP riktat mot S.

S är inte toppklass enligt MP

Miljöpartiets syfte är att klargöra att det är MP som i första hand stått bakom S-MP-regeringens gröna politik och satsningar på klimatet – inte Socialdemokraterna. Partiets budskap till väljarna är att vill man att Sverige fortsatt ska vara ett land i toppklass och global framkant när det gäller klimatpolitiken så ska man rösta på MP inför valet 2022.

 S håller inte med men rent valstrategiskt kan inriktningen gynna båda partierna.

Går åt olika håll

Miljöpartiet får möjlighet att betona sin paradfråga, miljö- och klimat, i större skala än om de hade suttit i regeringen. Och Socialdemokraterna kan locka fler mittenväljare genom att ha skakat av sig Miljöpartiet och istället betona sitt fokus på tillväxt och nya jobb.

Rödgröna breddar sig

MP hoppas på en grön effekt som innebär att man tar väljare från den gröna delen inom S och V och möjligen även Centern. Samtidigt som S vill ta väljare direkt från Moderaterna. Den totala effekten är att det rödgröna regeringsunderlaget kan bredda sig på den traditionella höger-vänsterskalan lagom inför valet.

Helt annan valkampanj

Det blir en helt annan valkampanj där Miljöpartiet kan angripa alla de andra partierna och göra utfall mot S och M i samma andetag. En sådan utveckling gynnar både S och MP.

Att få kritik från Miljöpartiet är paradoxalt nog ett plus för Magdalena Anderssons (S) del sett till många väljares preferenser.

Foto: 


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen